Problem med fd anställd

151
En anställd som jag sade upp från provanställning för 2 månader sedan vållar mig fortfarande problem. Han misskötte sig tjänst och därmed fick han gå.

Nu är problemet det att han vägrar lämna tillbaka företagets egendom och kräver pengar för att återlämna sakerna till företaget. Pengarna han vill ha är påstådda inköp som inte godkänts av mig och där det saknas kvitto samt milersättning enligt schablon för resa till inköpsställe av ovanstående. Det finns heller inga bevis för att resan ägt rum, det saknas kvitto från kollektivtrafiken.

Vad göra? Att han inte kan kräva pengar för inköp han gjort utan chefens vetskap och som han inte har mandat att göra är för mig självklart. Liksom det att jag skall ha kvitto för inköpen för att det ens skall diskuteras. Är det bara att ringa polisen och anmäla eller? Att han behåller företagets egendom efter avslutad tjänst bör ju vara egenmäktigt förfarande alternativt stöld och att kräva pengar i utbyte mot att återlämna företagets egendom är ju i det närmaste utpressning.
MVH Richard Andréasson
632
3
Jag skulle nog gå till polisen till att börja med. Om det verkligen inte går att få honom att förstå.[br][br]Så får du se vad polisen säger till att börja med.[br]
151
Ja, jag ringde polisen idag. Det var som jag trodde, hans beteende är straffbart. Så nu har jag skickat honom ett brev där det står att han har några dagar på sig att återsända företagets egendom, sedan kommer jag vidtaga andra åtgärder (det vill säga polis och kronofogden).
MVH Richard Andréasson
2360
37
Det skulle rendera honom flera månaders fängelse, så han lär nog ta den utsträckta handen. En sak man kan skriva i samband med att han återlämnar sakerna är att ni härmed inte har någon fodran mot varandra. Så även om man inte skils åt som bästa vänner kan kan i det fallet känna sig trygg att inga efterräkningar gäller vad beträffar kända problem.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
151
Inte tog han den utsträckta handen...[br][br]Han återsänder visserligen företagets egendom, men nu ökar beloppet han kräver med 350% (orimligt belopp) och han hotar att stämma mig.[br][br]Nu begär han även ersättning för saker som inte är rimligt, bland annat var han bosatt i annan stad än där vi höll intervjun. Överenskommet var att vi inte betalar ut ersättning för resor till anställningsintervjun, ville man söka jobbet får man bekosta resan själv om man bor på annan ort (normal i branschen). Nu vill han ha ersättning för den resan också, med mera...[br][br]Jag blir så trött.
MVH Richard Andréasson
82
1
På passagen.ses forum Jobb, arbetssökande så kan du se hur vissa som söker jobb behandlar potentiella och befintliga arnetsgivare. Gå in där eller gör inte det. Du kommer bara bli arg. Lycka till. [br][br]/Niklas
Niklas Gerholm

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.