Medarbetarundersökningar

2
SLUTA GÖRA TRADITIONELLA MEDARBETARUNDERSÖKNINGAR!

Det är min slutsats efter att ha läst en bok skriven av personer som har arbetet med traditionella medarbetarundersökningar i cirka 30 år. De menar att strukturen är fel, att det finns för många felkällor i insamlad data, och att det är nästan omöjligt att göra något riktigt bra av resultatet. Känner ni igen det?
Struktur - det brukar börja med 10 frågor om vad jag tycker om chefen. Och sedan 60 - 70 frågor om hur jag tycker att allt annat är beskaffat, och hur mina kollegor sköter sina jobb. Men det handlar inte alls om mitt eget ansvar, och hur vi min grupp löser våra uppgifter tillsammans.
Felkällor - svaren är mer beroende av hur jag mår när jag svarar än hur det faktiskt är.
Använda resultatet - det blir ju som en önskelista. Jag har ju sagt vad som är fel - nu får ni ju rätta till det!
Ett alternativ är att jobba med fokusgrupper. Men helst inte med blanka ark, och helst med en bibehållen systematik - mönster, kunna upprepa etc.
Med en självskattning (t.ex. BasKraft) så ger man gruppen en ram - hur skapar vi resultat tillsammans. Och en möjlighet att se mönster på olika nivåer i organisationen, och kunna följa en utveckling i vilka områden som upplevs som eftersatta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.