Anställa studenter med 100%-provisionsbaserad lön?

Webbkonsult
Hej!

Jag har nyligen startat en enskild firma med fokus på att skapa webbsidor och loggor åt företag. Jag är intresserad av att överlåta sälj-delen till ett tiotal studenter för att själv kunna fokusera på designandet av webbsidorna m.m.

Min fråga är vad som är det bästa sättet att anställa dem på. Jag vill att deras lön ska vara helt provisionsbaserad (alltså att de får en viss summa för varje såld webbsida och ingen grundlön eller så). Dessutom skulle jag vilja att anställningsavtalet är väldigt löst, så att studenterna blir lätt att byta ut om jag märker att någon inte presterar eller passar ihop med företagskulturen. Har ni någon bra rekommendation på hur jag ska göra? (Jag är även öppen för andra lösningar utöver anställning om det skulle finnas något sånt också 🙂 )
367
46
Menar du på fullt allvar att de tio skall utföra säljarbete åt dig alldeles gratis och bara få betalt när en kund betalar fakturan? Allt det andra jobbet- säg att en säljare får in en eller 2 betalande kunder efter att under längre tid ha bearbetat kanske 100-talet kundämnen eller prospects? Hur skall det arbetet ersättas? Tror du att en skicklig säljare skulle åta sig det svåraste jobbet på hela firman- nämligen att skaffa köpande kunder- skulle jobba under sådana premisser som du skisseras? lycka till!
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.