Anställa eller hyra

30
Hej!

Hur räknar Ni? När är det lönt att anställa istället för att hyra in personal?
Om en anställd har sammanlagt ca 190:-/tim (inkl. soc avg) så kostar ju han/hon lite till i andra kostnader. t.ex. sjukskrivningar. Om man då kan förhandla fram ett "bra pris" på en inhyrd och slippa pappersarbetet som en anställd innebär, var ligger då den maximala timpenningen för detta "bra pris"?

/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
1616
4
Det beror sig på vad prestationen motsvarar.
Må väl!
30
Ja, det kan jag ju hålla med om. [br]Men man borde väl kunna säga något generellt som t.ex att 20% mer än vad den anställde kostar i synliga kostnader är rimligt. [br]Jag har en bekant som har jobbat i sex månader åt Adecco och haft samma timlön som de anställda på det företag som han har varit uthyrd till. Hur mycket tjänar Adecco på honom?[br][br]/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
1616
4
Det bästa är väl att fråga Adecco eller annat rekryteringsföretag vad det kostar. Jag känner en som arbetade för SCA via rekryteringsföretag hon fick ut ungefär 17k i månaden. Eftersom de arbetar som inhyrda konsulter så är det troligt att ersättningen är minst det dubbla eftersom det oftast handlar om konsulttjänster som är tillfälliga tjänster. Vid andra tillfällen används den inhyrda för att se om det är en tjänst som behöver tillsättas.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
456
1
Det är skillnad på kompetens och kompetens... Likaså hur lång avtalstid du har, men om du bara har behov av extra personal vid exempelvis toppar så är inhyrning absolut att föredra.[br][br]Om du tittar på "de stora" företagen så har dom nästan mer inhyrd personal än anställda. Och då dom ofta skriver ett- eller fleråriga avtal så ligger ersättningen på samma bas som om de vore anställda...
193
[quote author=DEJI link=topic=2747.msg11553#msg11553 date=1188320130][br]Det är skillnad på kompetens och kompetens... Likaså hur lång avtalstid du har, men om du bara har behov av extra personal vid exempelvis toppar så är inhyrning absolut att föredra.[br][br]Om du tittar på "de stora" företagen så har dom nästan mer inhyrd personal än anställda. Och då dom ofta skriver ett- eller fleråriga avtal så ligger ersättningen på samma bas som om de vore anställda...[br][/quote][br][br]Ja, dessutom kostar "de inhyrda" (underkonsulter) inget att ha som resurs i reserv. Jämför det med de anställda, som både kostar i lön, sociala avgifter och frånvaro.  [br][br]Vill samtidigt lyfta ett litet varningens finger för att bara tänka i pengar som uppdragsgivare. Det gäller att också mata med uppdrag, annars är risken att underkonsulterna försvinner på grund av att det är för stort glapp mellan uppdragen.[br]Här är det inte ovanligt att företagen prioriterar de anställdas beläggning, eftersom de redan kostar pengar. [br][br]Se artikeln [b]Uppdragsavtal - Praktiska tips för dig som konsult och egen företagare [/b] här på Företagande.se.
456
1
Hmm, frågan är om trådskaparen syftar på konsulter, eller produktiv personal? :)
30
Trådskaparen funderar på både och.  ;)
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
2360
37
Som underkonsult arbetar min hustru ibland samt även direkt. Detta sett ur hennes perspektiv är perfekt då hon kan styra hur mycket och med vem hon vill arbeta med och vilka uppdrag som passar. Själv hade jag en underkonsult för mer än 40 år sedan ända tills personen gick pension 25 år senare det var bra, och på lördag är det min tur att gå i pension.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=lars arenander link=topic=2747.msg11582#msg11582 date=1188380543]...och på lördag är det min tur att gå i pension.[br][/quote][br][br]Hoppla, grattis eller kanske inte med tanke på ditt engagemang.. ;)[br][br]"OFF TOPIC" - Ursäkta Baronen ;)
456
1
En nackdel med inhyrd produktiv personal är att du ofta får olika personer tillsända till dig varje gång behovet uppstår. [br]Med andra ord risk för fel, missförstånd, ointresse och framför allt [u]upplärningsfaser[/u].
2360
37
Deji, än är jag inte död, det lär komma många inlägg till även om jag inte är populär. Det har det goda med sig iallafall att man läser inläggen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
28
Någon som provat utländsk personal? Hörde att timpriset i världen på akademiker ligger på 18kr/timme i snitt.[br][br]Blir svårt för svenskar att hänga med snart trots utbildning på flera år.[br][br]Kan kanske vara något för dig Baronen!?
456
1
[quote author=Mr X link=topic=2747.msg12531#msg12531 date=1191158237][br]Någon som provat utländsk personal? Hörde att timpriset i världen på akademiker ligger på 18kr/timme i snitt.[br][br]Blir svårt för svenskar att hänga med snart trots utbildning på flera år.[br][br]Kan kanske vara något för dig Baronen!? [br][/quote][br][br]Du hörde det där med 18kr/timme, du får gärna visa underlag för det... :o
205
1
Fredrik Härén (företagare i Kina och årets talare 2006/2007) berättade om de priserna i Kina och på Sri Lanka när han höll tal på Kunskapens dag, detta sändes i svt24 för någon vecka sedan. Tydligen bygger kineserna en massa nya universitet och skapar 300.000 högskolestudenter (ett svenskt högskolesystem) varje år. Han vände helt upp och ner på åtminstone min världsbild och propagerade för att det enda vi i väst hade att komma med inom utvecklingen i framtiden var idéer och kreativitet.[br][br]Han var en fullkomligt briljant retoriker och hade en massa vettiga punkter att ta upp. Har ni möjlighet att lyssna på honom, gör det![br][br]Ursäkta OT  8)
2360
37
I baltikum och i mitt fall i Lettland/Riga finns det mycket duktigt folk som fortfarande har låg timpenning. Det kan vara lönsamt att ha ett företag där. Jag vet, vi har SIA "ARERNANDER".
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
[quote author=N.N. link=topic=2747.msg12543#msg12543 date=1191184988][br]Fredrik Härén (företagare i Kina och årets talare 2006/2007) berättade om de priserna i Kina och på Sri Lanka när han höll tal på Kunskapens dag, detta sändes i svt24 för någon vecka sedan. Tydligen bygger kineserna en massa nya universitet och skapar 300.000 högskolestudenter (ett svenskt högskolesystem) varje år. Han vände helt upp och ner på åtminstone min världsbild och propagerade för att det enda vi i väst hade att komma med inom utvecklingen i framtiden var idéer och kreativitet.[br][br]Han var en fullkomligt briljant retoriker och hade en massa vettiga punkter att ta upp. Har ni möjlighet att lyssna på honom, gör det![/quote][br][br]Jag såg detta med och han var grymt bra![br][br]Kan bara hålla med, se det om ni har möjlighet! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.