Vara anställd och driva eget vid sidan

0
Just nu har jag en egen liten firma där jag sysslar med min egen skog och bedriver lite konsultverksamhet inom inom produktutveckling och patentrådgivning.

Av olika anledningar hoppas jag snart kunna få anställning som teknisk skribent, vilket i praktiken alltid görs inom ramen för ett konsultföretag. Jag vill fortsätta med mina andra åtaganden vid sidan. Det jag framför allt skulle vilja höra era åsikter om är hur kulturen är kring att jobba i ett konsultbolag och sedan konsulta rörande något annat privat. I mitt fall kommer det vara klara skillnader på typ av jobb och också på land, då mitt privata konsultande enbart är till ett annat land, medan arbetsgivaren såvitt jag vet endast konsultar i Sverige.

Bör man definitivt berätta för sin blivande arbetsgivare att man ansöker om FA-skatt och tar hand om lite gamla klienter på helgerna? Eller kan det vara rimligt att låta det vara osagt om det är helt tydligt att verksamheterna inte konkurrerar?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.