Säkerhetskopiering

50
Som datasäljare möts jag förvånandsvärt ofta av undermåliga säkerhetsrutiner när det gäller backup av företagens data. Framförallt småföretag är otroligt dåliga på att ta backup, trots att all bokföring, orderhantering etc ligger på en dator. Ofta är det nog okunskap eller en tro på att det är väldigt dyrt med en backuplösning som gör att det är så dåligt.



Nu till mina funderingar:



Ställer revisorer eller försäkringsbolag några krav på att data skall säkerhetskopieras?



Hur gör Ni i era småföretag för att säkra de data ni har lagrade på Era burkar?
53
Jag har en extern hårddisk som jag brukar ta backup på...tycker de funkar bra och är smidigt
114
Har ett par servrar och bränner på skiva ibland. Fungerar fint för oss.
507
1
Finns väl ganska många billiga tjänster på nätet för detta. Eller har jag fel?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
11
[quote="Lomonosov"]Som datasäljare möts jag förvånandsvärt ofta av undermåliga säkerhetsrutiner när det gäller backup av företagens data. Framförallt småföretag är otroligt dåliga på att ta backup, trots att all bokföring, orderhantering etc ligger på en dator. Ofta är det nog okunskap eller en tro på att det är väldigt dyrt med en backuplösning som gör att det är så dåligt. [br] [br]Nu till mina funderingar: [br] [br]Ställer revisorer eller försäkringsbolag några krav på att data skall säkerhetskopieras? [br] [br]Hur gör Ni i era småföretag för att säkra de data ni har lagrade på Era burkar?[/quote] [br] [br]Krav vet jag inte om de ställer. Men man är ju inte speciellt medveten om man inte tar någon form av backup dagligen på sina system, fakturor, dokumentation och allt vad det kan vara. [br] [br]Mvh [br] [br]Leif
ita inte helt på någon, inte ens helt på dig själv. Vissa svar på frågor du har inom dig, kan vara fel svar..
114
Jag har funderat på att slänga in en extra hårddisk i varje maskin och spegla. Så slipper man hålla på och föra över och joxa.
1
Det har kommit flera företag som har börjat sälja backup via internet. För att lösa just små företags behov av backup. [br] [br]Denna typ av tjänst går att köpa från någon hundring månaden. [br] [br]Det finns fortarande ett motstånd mot att lämna ut data till andra aktörer via internet. Även om säkerheten bygger på samma säkerhetslösningar som många banker använder. Men jag tror att det är en mognadsfråga för många. [br] [br]I USA så är det mer accepterat att köpa backup som en tjänst. Så det kommer väll tidsnog även till Sverige :) [br] [br]/ Johnny
13
Annars har t.e.x Maxtro och westen digital hårddiskar som är väldigt lätta att göra backup med, man trycker bara på en knapp. Jag tro på en kombination av både och. [br] [br][quote="danne"]Finns väl ganska många billiga tjänster på nätet för detta. Eller har jag fel?[/quote]
3
Jag backupar filservern varje natt till en annan dator i ett annat rum. Väldigt enkelt, en schemalagd bat-fil skapar en katalog med dagens (nattens) datum på den andra datorn med hjälp av windowsnätverket. [br]Därefter stoppas de services som måste (Monitors adaptive server anywhere gillar inte att kopiera databasfilerna när tjänsten är igång). [br]Sedan kopieras en lista på kataloger över, och tjänsterna körs igång igen. [br]Dessutom bränner jag på CD-RW-skiva när jag går på helg. [br]Detta är ju ett givet lätt sätt att rädda sig från hårddiskkrascher och misstag (säkerligen den vanligaste formen att förlora data), men om kontoren brinner ner får jag hoppas att min backupskiva inte är för gammal. [br] [br]Om någon är intresserad kan jag slänga upp bat-filen här. [br] [br] [br]== [br]edit: jag får hoppas att min skiva INTE är för gammal såklart
232
[quote="Jopet"] [br]I USA så är det mer accepterat att köpa backup som en tjänst. Så det kommer väll tidsnog även till Sverige :) [br] [br]/ Johnny[/quote] [br]Se nästan längst upp på forumet: [br]"ERBJUDANDE - Nya och befintliga medlemmar erbjuds 1Gb säker lagring utan kostnader eller åtaganden hos Mamut"
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.