Tradera ebay etc

14
Hej, verkar som en hel del personer säljer nya saker via olika auktions-siter. Antar att många av dessa har någon firma registrerad, annars kan det väl vara svårt att få tag i nägra kvantiteter av en vara. Finns ju folk som säljer samma artiklar där aktion efter aktion.



Mina funderingar kring detta handlar bla om kvitton, jag har själv köpt saker på detta sätt och är ganska övertygad om att personen i fråga har ett företag för att få tag i dessa produkter, tex inplastade orginalspel till olika konsoller vecka efter vecka. Men när man köper nåt är det liksom som om man handlar av en privatperson mer eller mindre. Har ett företag skyldighet att lämna kvitto till kund? eller räcker det om företagaren har ett kvitto för egen del?



Kanske produkterna köps av ägaren ut ur firman till inköpspris, blir ju då ingen vinst att dra egenavgifter på, och sen säljs det av företagaren på nätet fast då i egenskap av privatperson. Och kvitto behövs då inte?



Jag har själv planer på viss försäljning via dessa kanaler, då jag har ett jobb vid sidan om vill/hinner jag inte lägga massa tid på betalsätt , webbshop osv.



Antar att eftersom mitt syfte är vinst, köpa från "grossist" och sälja till ett högre priss så kan det inte räknas som hobby verksamhet. Enskild firma känns som enklast alternativet.

måste man visa att man har en firma och skicka med kvitto när man säljer det via ex tradera?
232
Nu har ju Ebay köpt Tradera för 365Milj fast det visste ni väl redan ;)... [br] [br]Får se vad det blir av Tradera nu..
M-Daniel Johansson
19
Bättre sent svar än aldrig..[br][br]Jag har en liknande försäljning i mindre skala, ca 10-30 per månad. Min revisor har sagt att det är OK om jag redovisar varje månadsförsäljning med en transaktion, där jag redogör summa för månaden samt namn och ort på de jag sålt till. Tillsammans med bankkontoutdrag för månaden blir det en verifikation i bokföringen som är OK. Jag skickar kvitton till de som handlar, men endast elektroniskt. Kunden får själv skriva ut det om han/hon vill det.[br][br]Vad jag förstår ska det vara OK med elektronsikt kvitto, det är ju många företag som gör så.[br][br]Och ja, kunden måste få ett kvitto där din firma inkl org-nr framgår förutom pris och hur mycket som är moms.[br][br]Skatteverket har inte klagat ännu, vi får väl se.[br][br]Hur gick det för dej Mr Walker?[br][br]/Inkan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.