Var köpa visitkort mm ifrån

19
Är det smartast att knata ner till tryckerierna på hemmafronten eller är det bättre att köpa från nätet?

Ska man kanske passa på att beställa fler saker på en gång när man ändå köper. Typ flyers kanske kepsar eller t-shirtar mm...

Tipsa om bra ställen där ni är nöjda med produkter och service (varna gärna för dåliga). ;)

Vad är ett rimligt pris att betala för 500 visitkort i fyrfärg?
1165
Beroende på om du skall ha tryck på en eller två sidor, samt vilket papper som skall användas, så räkna med från 1,50 upp till strax över 3kr/st som ett fullt normalt pris för 500st.[br][br]Trots att jag sysslar med e-handel själv så tycker jag att det är värt en hel del att ha en lokal leverantör av trycksaker. Det går snabbt med korrektur, leverans och tilläggsbeställningar, och även om det inte är den allra billigaste som går att hitta så slipper man ju fraktkostnaden.[br][br]Att kunna få ta i och känna på de olika papperna innan man bestämmer sig är viktigt enligt mig, likaså att kunna få se prover på vad andra gjort och få lite idéer om hur det skall se ut. Samma sak när man beställer tröjor, kepsar och sådant. Klämma och känna är inte oviktigt.[br][br]Riktigt dåliga tryckerier vet jag inga, men en del prismodeller är så komplicerade att det går inte att förstå vad man skall betala och varför. De brukar jag undvika i alla sammanhang.
19
Ja det är lite så jag känner. [br][br]Har kollat lite på vistaprint och saker som är "gratis" kostar rätt mycket i sista ändan plus att det är svårt att göra som i andra webbutiker att man "lägger i varukorgen" och får ett totalpris. Känns som summan kan rusa iväg ofantligt där. [br][br]Kom gärna med fler tankar. Tar tacksamt emot all input.
2360
37
Du kanske har en dator, en skrivare, ett program som kan göra visitkort. Ja då är det bara lite tjockare pappersark som behövs. Det fungerar alldeles utmärkt, och du behöver inte trycka upp alla på en gång utan kan ta lite itaget, dessutom kan du ju vilja ändra något då har du redan mallen klar. Något som kan vara bra att ha i sammanhanget men inte nödvändigt är en skärmaskin, men en lite större bra sax går bra att börja med.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
19
Jo det är ju smart att göra så. Problemet är att jag har en laserskrivare för svart färg bara. Blir lite trista visitkort då.  :P
1616
4
Hej Rayman,[br][br]Läs gärna detta blogginlägg jag skrev på forumet för ett bra tag sedan. Det kanske kan ge dig lite tänkvärda tips.[br][br]http://www.foretagande.se/visitkortet.html[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
2360
37
Då slår du 2 flugor i en smäll genom att köpa en färgskrivare som kan användas till mycket annat också  det blir billigare. :D :bravo :winner.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26516#msg26516 date=1245686363][br]Hej Rayman,[br][br]Läs gärna detta blogginlägg jag skrev på forumet för ett bra tag sedan. Det kanske kan ge dig lite tänkvärda tips.[br][br]http://www.foretagande.se/visitkortet.html[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][/quote][br]Tack för länken. Har läst igenom den. :)
19
[quote author=lars arenander link=topic=5510.msg26518#msg26518 date=1245696073][br]Då slår du 2 flugor i en smäll genom att köpa en färgskrivare som kan användas till mycket annat också  det blir billigare. :D :bravo :winner.[br][/quote][br][br]Fast det vette katten om det blir billigare totalt sett... plus att det känns som det inte ser lika proffsigt ut  :-\[br][br]
758
1
Jag köpte mina visitkort på Vistaprint 8)[br]Fungerar alldeles utmärkt och 10 000 st. kostade kanske 1000: -[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
19
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5510.msg26523#msg26523 date=1245698935][br]Jag köpte mina visitkort på Vistaprint 8)[br]Fungerar alldeles utmärkt och 10 000 st. kostade kanske 1000: -[br]Ungefär så..[br][/quote][br][br]Oj det var billigt. När jag kollade där idag och försökte få grepp om deras skumma prissättning så kom jag inte under 1000 kr för 500 stycken om jag minns rätt... Eller köpte du med deras reklam på baksidan och utan egen logga? Det vill jag inte ha...
1616
4
Går du till ett lokalt offsettryckeri med färdig layout så räkna med att prislappen landar i tvåfärgstryck standard vitt papper runt 800-1000kr för en upplaga om ca 500-800 styck. för de 2 extra färgerna brukar priset öka runt 200-500kr per färg.[br][br]Går du till digitalt tryckeri med cmyk tryck (fyrfärg) där du exakt kan bestämma hur många A4 du ska skriva ut så får du räkna med ca 3-10kr arket. På en A4 får du ut ca 8-10 kort beroende på storlek. Oftast tar dem i båda fallen en startkostnad.[br][br]Bäst kvalitet får du i offsettryck och lönsammast i stora serier att trycka. Offset i mindre upplaga än 400 blir löjligt då hinner tryckaren knappt starta maskinen innan han måste bromsa den.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]
Må väl!
185
Jag har återkommande beställt visitkort från optimalprint.com - både enkla i färg, dubbelsidiga i svartvitt och dubbelsidiga i färg. Senast (för någon månad sedan) beställde jag 500st dubbelsidiga visitkort i färg (som jag själv hade designat och laddat upp som PDF) och fick betala 383kr + moms samt 48kr i frakt. Är oerhört nöjd med kvalitet och snabb leverans (alltid snabbare än de utlovar).[br]
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
758
1
Kollade just nu vad jag hade betalat på Vista Print utan reklam och tryck på endast 1 sida.[br]5000st. kostar 569: - 11 öre per styck. :bravo
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26531#msg26531 date=1245701528][br]Går du till ett lokalt offsettryckeri med färdig layout så räkna med att prislappen landar i tvåfärgstryck standard vitt papper runt 800-1000kr för en upplaga om ca 500-800 styck. för de 2 extra färgerna brukar priset öka runt 200-500kr per färg.[br][br]Går du till digitalt tryckeri med cmyk tryck (fyrfärg) där du exakt kan bestämma hur många A4 du ska skriva ut så får du räkna med ca 3-10kr arket. På en A4 får du ut ca 8-10 kort beroende på storlek. Oftast tar dem i båda fallen en startkostnad.[br][br]Bäst kvalitet får du i offsettryck och lönsammast i stora serier att trycka. Offset i mindre upplaga än 400 blir löjligt då hinner tryckaren knappt starta maskinen innan han måste bromsa den.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][br][/quote][br][br]Tack för utförligt svar.
19
[quote author=cantaton link=topic=5510.msg26539#msg26539 date=1245705654][br]Jag har återkommande beställt visitkort från optimalprint.com - både enkla i färg, dubbelsidiga i svartvitt och dubbelsidiga i färg. Senast (för någon månad sedan) beställde jag 500st dubbelsidiga visitkort i färg (som jag själv hade designat och laddat upp som PDF) och fick betala 383kr + moms samt 48kr i frakt. Är oerhört nöjd med kvalitet och snabb leverans (alltid snabbare än de utlovar).[br][br][/quote][br][br]Låter helt klart värt att kolla upp. Tack för tipset.
19
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5510.msg26542#msg26542 date=1245708542][br]Kollade just nu vad jag hade betalat på Vista Print utan reklam och tryck på endast 1 sida.[br]5000st. kostar 569: - 11 öre per styck. :bravo[br][/quote][br][br]Problemet med vistaprint är ju alla deras kampanjer. Om jag går in idag och tittar direkt på deras sida så står det att det är 25% på visitkorten. [br][br]Samtidigt har jag beställt visitkort tidigare ifrån dem (för privat bruk) och har då fått två olika mail senaste dagarna. Det ena sa att det var gratis frakt om jag beställer över en viss summa. Det andra säger att man får exempelvis köpa 500 visitkort för samma pris som tidigare 250 kostat... Och när man klickar runt så inser man att man inte kan få alla dessa erbjudanden utan det är ett som verkar gälla. Väldigt rörigt, men känns ändå som man kan göra ett rätt bra köp om man väljer rätt allternativ. [br][br]
1616
4
[quote author=Rayman link=topic=5510.msg26550#msg26550 date=1245744248][br]Samtidigt har jag beställt visitkort tidigare ifrån dem (för privat bruk) och har då fått två olika mail senaste dagarna.[br][/quote][br][br]Jo detta har jag hört flera gånger att man blir mailbombad av dem så fort man tidigare beställt från dem.[br][br]En problematik med Vistaprint är att man som designer inte kan få reda på vilken ICC* profil man ska hålla sig till för att få den färgkvalitet man tror att man skapat korten i. [br][br]* ICC profiler Även kallad färgprofiler används av tryckerierna och grafikerna för att tala om att man arbetar inom samma färgrymd. Har man felaktiga profiler kan svart bli grått, klarblå bli gråblå mm dvs helt annan färg än man från början bestämt. Detta är en vanlig problematik då olika komponenter använder sina ICC profiler. Scanner/kamera har en färgprofil, skärmen har en färgprofil, bildbehandlingsprogrammet en färgprofil, layoutprogrammet en färgprofil och PDF en färgprofil. Allt detta grundar sig då på att man vet vilken ICC profil som tryckeriet använder för att antingen ställa in sitt layoutprogram att arbeta efter den färgrymden, få så snarliggande färger som det från början var tänkt. [br]En annan faktor är också rastertäthet vilket normalt nyttjas för fyrfärgsbilder. Rastertätheten kan liknas med densitet dvs hur kompakt färgen upplevs. En rastertäthet på 150 lpi (lines per inch) motsvarar en upplösning det dubbla om totalt 300 ppi för att få rätt resultat. Är då lpi tätare ex 180 lpi bör ppi vara 180x2 = 360 ppi. Det är alltså dessa två saker ICC resp LPI man från början bör känna till när man producerar sin trycksak om man nu avser att vara nogrann och få rätt kvalitet. I vissa fall kan även provtryck vara bra att ta fram i alla fall när man börjar prata om stora volymer. Kostar några hundralappar men väl värda pengarna. Dock inget som är vanligt att man tar fram för en liten visitkortsserie. Men säg att du har 10 anställda som alla vardera ska ha 500 kort då kan det vara värt det och i de fall då du har för avsikt att hålla en enhetlig genomgående profil. [br][br]Papper avgör också hur färger återgivs. Ett högglansigt bestruket papper har med sin reflektion lättare att ge starka färger mot dig som betraktare medans ett matt papper mattar av färgerna aningens.[br][br]Jag hoppas detta hjälper dig ytterliggare på vägen ;-)[br][br]De flesta små företag av idag bryr sig inte nämnvärt om just detta. De vanligaste bedömningarna är att det ska bli bra och kosta så lite som möjligt. Man gör så att säga direkta avkall på kvalitét för kvantitet i förhållande till pris och självklart i många fall fungerar detta utmärkt.[br][br]Dock skulle jag som jag oftast rekommenderar välja att inte trycka visitkort i fyrfärg utan bestämda PMS färger med minsta möjliga färger för att hålla nere en onödig produktionskostnad samt arbeta med färger i rena platta icke rastrerade ytor. Man får således en tydligare läsning av texter som inte rastreras samt att varje färgplatta blir som en signfikant grafisk symbol.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
19
Självklart vill man ju att det ska bli bra kvalité men som nystartat företag finns inte pengar till hur mycket utsvävningar som helst så priset är helt klart även det en avgörande faktor. [br][br]Du verkar kunna mycket om sånna här saker. Jag har en logga där jag vill plocka upp en färg och göra ena halvan av visitkortet i den färgen och därmed ha texten vit. Frågan är nu. Vågar man göra det? Eller är risken att färgen "blöder" så man inte ser den vita texten?[br][br]
1616
4
Papper har en avgörande faktor av hur mycket färger blöder, större risk på matta obestrukna papper än bestrukna glansiga papper. Är din logo stor i förhållande till pappersyta borde det inte vara ett problem.[br][br]Dock kan i mindre storlek färger upplevas som att de blöder. Än mer i de förhållande där bakgrundsfärgen blir rastrerad.[br]Att blanda olika färger bakom kan också skapa en effekt att vissa ytor känns mindre.[br][br]Vilket format är din logotyp i? Pixelbaserad eller vektorbaserad?
Må väl!
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26557#msg26557 date=1245748335][br]Papper har en avgörande faktor av hur mycket färger blöder, större risk på matta obestrukna papper än bestrukna glansiga papper. Är din logo stor i förhållande till pappersyta borde det inte vara ett problem.[br][br]Dock kan i mindre storlek färger upplevas som att de blöder. Än mer i de förhållande där bakgrundsfärgen blir rastrerad.[br]Att blanda olika färger bakom kan också skapa en effekt att vissa ytor känns mindre.[br][br]Vilket format är din logotyp i? Pixelbaserad eller vektorbaserad?[br][/quote][br][br]Har den i de flesta format men .ai är ju vektorbaserat. [br][br]Fast jag tror jag förklarade dåligt. Jag menar att om man lägger visitkortet ner och på ena halvan blir loggan (mot vit bakgrund) och andra sidan vill jag använda en färg från själva loggan som bakgrundsfärg och låta texten dvs mitt namn och telefonnummer mm vara kvar i den vita färgen som själva kortet är gjort i. Är då risken stor att färgen blöder in så att min text inte syns?
2360
37
Mitt knäppa inlägg satte fart på debatten och ska man ha riktigt proffsigt så ska man gå på Mojos expertråd. Jag kommer ihåg för ca 40 år sedan då vi skulle göra ett visitkort. Först tog en konstnär hand om utformning, sedan en fotograf och därefter tryckare. Vi använde sedan även delar till ett reklamkort i A6 format. Svindlande summor i jämförelse med dagens flesta visitkort. Jag har för övrikgt en stor samling kvar av vsitkort från kunder under alla dessa år, inte alla men de bästa. Från visitkort får man för övrigt en vision hur man vill att något ska gå. H&M har jag en hel del ifrån. bl.annat, som från början hette Hennes och därefter Hennes och Mauritz. M. sålde herrkläder snett imot Åhlens i Stockholm, sedan har nämnet förändrats. Men det var visitkortspris som var på tapeten, så stopp. :D.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Nej ai behöver nödvändigtvis inte vara vektorbaserat. För att vara vektorbaserad behöver konturerna av objektet i vektorfilen vara uppbyggd av vektorer.[br][br]Tror jag förstod dig ganska bra försökte bara ge dig en bild över ett helhetstäckande tankesätt.[br][br]Om din text (låt säga att den är svart) nu ej logo ligger mot en vit bakgrund så finns inget där som blöder in. dock när man pratar om rastertryck bör man ta till hänsyn om en viss sk punktförstoring dvs hur mycket varje punkt blöder (expanderar) precis som man släpper en droppe vatten på toapapper blir den bredare än träffytan var för vattnet pga att pappret suger. Men nu talar vi förstås om riktigt små punkter :P[br][br]Hur många färger har du i logotypen och är någon av dessa färger tonade?[br][br]Jag ser direkt inga större problem i ditt fall i alla fall inte som man inte kan komma runt. :)[br][br]
Må väl!
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26560#msg26560 date=1245750488][br]Nej ai behöver nödvändigtvis inte vara vektorbaserat. För att vara vektorbaserad behöver konturerna av objektet i vektorfilen vara uppbyggd av vektorer.[br][br]Tror jag förstod dig ganska bra försökte bara ge dig en bild över ett helhetstäckande tankesätt.[br][br]Om din text (låt säga att den är svart) nu ej logo ligger mot en vit bakgrund så finns inget där som blöder in. dock när man pratar om rastertryck bör man ta till hänsyn om en viss sk punktförstoring dvs hur mycket varje punkt blöder (expanderar) precis som man släpper en droppe vatten på toapapper blir den bredare än träffytan var för vattnet pga att pappret suger. Men nu talar vi förstås om riktigt små punkter :P[br][br]Hur många färger har du i logotypen och är någon av dessa färger tonade?[br][br]Jag ser direkt inga större problem i ditt fall i alla fall inte som man inte kan komma runt. :)[br][br][br][/quote][br][br]Nej visst .ai måste inte vara vektorbaserat men min är det. :) Det är ju nästan en förutsättning om man vill trycka upp i större format. [br][br]Jag tror jag förstår hur du menar. [br][br]Antal färger i min logga  :vissla nu är jag ute på hal is... Det är inte grundfärger så jag antar det är flera... Det är svart, beige, en grön (ej klargrön) och en roströd. Vad fult det lät när jag beskrev men det är snyggare i verkligheten tycker jag i alla fall.  :D
1616
4
Ok så det är inga toningar från ex grönt till beige eller roströd utan rena tydliga färger?[br][br]Om jag nu utgår från att det är platta färger utan toningar så får jag det till 4 stycken färger och papprets färg (normalt vit). 4 färger i tryck motsvarar 4 färger i offset så som vanligt fyrfärgstryck i CMYK (Cyan, Magenta, Yellow och blacK) dvs en plåt för vardera färg. Även om det kanske kostar någon hundralapp mer eller mindre skulle jag rekommendera att köra på en upplaga om 800 visitkort, glättat bestruket papper och färgsystem i PMS så kallade Spot color. Jag antar att du arbetar i Illustrator med tanke på din ai angivelse. Där kan du finna extra färgpaletter, för bestruket papper ska du leta upp en färgpalett som heter Pantone Solid Coated och välja ut de fyra färgerna från den paletten. Enklast om du har en riktig PMS karta för at texakt se vilken färg det motsvarar i tryck på bestruket papper (Brukar finnas på tryckerier om du kan skapa en relation med lokalt tryckeri). Där ersätter du varje färg mot resp färg i PMS skalan som du valt. Dvs du kommer då få 4 plåtar (En för resp färg) vilket motsvarar samma antal i CMYK tryck och kommer slippa allt vad raster heter. Dessa färger som namnangivelse bör du sedan spara eftersom de då kan utgöra en del av din verksamhets färgprofilsystem. Ex svart heter "Pantone Black C" en annan färg kanske heter "Pantone 385 C" där C står för Coated och avser bestruket papper. Står det ex "pantone 385 U" så har du valt en annan palett som heter "Pantone Solid Uncoated" avser det just "Uncoated" dvs Obestruket papper. [br][br]Förutom skalbarheten är vektorerna bra just vid skyltframställan - där man har en kniv som ska skära ut objektet efter vektorernas bana och inte efter pixlar som kniven omöjligt kan tolka på ett vettigt sätt.[br][br]Nu ska jag jobba vidare här så jag får önska dig lycka till, hoppas något av min info hjälpt dig eller andra vidare.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
19
Tack för utförligt svar Mojo.[br][br][br]Nu har jag en fråga till  :-[[br][br]Vad ska jag ha med på visitkortet egentligen. Det är ju hur mycket plats som helst. [br][br]Fick helt plötsligt en tanke att jag kanske borde göra två varianter. En som vänder sig till affärskontakter = strikt och mer eller mindre enbart namn, nummer, mailadress och logotypen. [br][br]Och en som vänder sig till kunder där jag kan få med lite information om vad dom hittar på mitt företag... [br][br]
1616
4
Helt beroende på din inriktning.[br][br]Det ena "företagets kontakter" bör vara strikt tydligt men inte heller fel att ge en tagline eller liknande som förklarar vad verksamheten handlar om eller vad personen som angiven på kortet är verksam inom.[br][br]Det andra kortet låter mer som en klassisk flyer och behöver inte nödvändigtvis vara lika liten som ett visitkort. För även om det ser ut som att du har hur mycket plats som helst på kortet på skärmen i datorn så är storleken normalt inte större än 90x55mm (självklart finns andra storlekar med) vilket inte är särskilt mycket utrymme att röra sig på om all info ska in på ett tydligt och snyggt sätt.[br][br][b]Klassiskt företagskort innehåller:[/b][br][br]Logo[br]Eventuell Tagline[br][br]Namn[br]Befattning (om sådan är nödvändig)[br][br]Mobiltelnr[br]Direkt Telefonnr[br]Mailadress[br][br]Växel Telefonnr[br]Faxnr[br][br]Postadress[br]Postnr / Ort[br]Besöksadress [br]Postnr / Ort[br](Altrernativt enbart Adress, Postnr / Ort om ovanstående är samma)[br]Www-adress[br][br][br][b]Klassisk flyer innehåller:[/b][br][br]Logo[br]Tagline[br][br]Erbjudande / eller annat säljargument[br][br]www-adress[br]eventuell mailadress[br]Telefonnr[br][br]Besöksadress eller Postadress (Eller alternativt bara adress om dessa är samma)[br]Postnr / Ort
Må väl!
822
48
[quote author=Rayman link=topic=5510.msg26594#msg26594 date=1245920866][br]Vad ska jag ha med på visitkortet egentligen. Det är ju hur mycket plats som helst. [br][br]Fick helt plötsligt en tanke att jag kanske borde göra två varianter. En som vänder sig till affärskontakter = strikt och mer eller mindre enbart namn, nummer, mailadress och logotypen. [br][br]Och en som vänder sig till kunder där jag kan få med lite information om vad dom hittar på mitt företag... [br][br][br][/quote][br][br]Då vill jag passa på att länka till [url=http://www.foretagande.se/MyBlog/Visitkortet.html][b]Magnus egna blogg om visitkort[/b][/url]
1616
4
[quote author=Patrik link=topic=5510.msg26596#msg26596 date=1245921787][br]Då vill jag passa på att länka till [url=http://www.foretagande.se/MyBlog/Visitkortet.html][b]Magnus egna blogg om visitkort[/b][/url][br][/quote][br][br]Tack Patrik den gav jag tidigare i detta inlägg  8)[br]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,5510.msg26516/#msg26516
Må väl!
822
48
Oj det missade jag. Men då syns den extra bra nu!  :)
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26595#msg26595 date=1245921708][br]Helt beroende på din inriktning.[br][br]Det ena "företagets kontakter" bör vara strikt tydligt men inte heller fel att ge en tagline eller liknande som förklarar vad verksamheten handlar om eller vad personen som angiven på kortet är verksam inom.[br][br]Det andra kortet låter mer som en klassisk flyer och behöver inte nödvändigtvis vara lika liten som ett visitkort. För även om det ser ut som att du har hur mycket plats som helst på kortet på skärmen i datorn så är storleken normalt inte större än 90x55mm (självklart finns andra storlekar med) vilket inte är särskilt mycket utrymme att röra sig på om all info ska in på ett tydligt och snyggt sätt.[br][br][b]Klassiskt företagskort innehåller:[/b][br][br]Logo[br]Eventuell Tagline[br][br]Namn[br]Befattning (om sådan är nödvändig)[br][br]Mobiltelnr[br]Direkt Telefonnr[br]Mailadress[br][br]Växel Telefonnr[br]Faxnr[br][br]Postadress[br]Postnr / Ort[br]Besöksadress [br]Postnr / Ort[br](Altrernativt enbart Adress, Postnr / Ort om ovanstående är samma)[br]Www-adress[br][br][br][b]Klassisk flyer innehåller:[/b][br][br]Logo[br]Tagline[br][br]Erbjudande / eller annat säljargument[br][br]www-adress[br]eventuell mailadress[br]Telefonnr[br][br]Besöksadress eller Postadress (Eller alternativt bara adress om dessa är samma)[br]Postnr / Ort[br][/quote][br][br]Kanske behövs en liten förklaring från min sida. Företaget bedrivs endast via nätet. Det är därför jag fundear på vad som ska stå med. Det som vänder sig till kunder (som är viktigast att få till i nuläget) är jag inte riktigt bekväm med att skriva min hemadress som även är företagsadressen på... Eller ser det oseriöst ut om det inte är med? [br][br]Med mycket utrymme så menade jag om jag bara skriver såhär:[br][br]Till vänster logga till höger:[br]"Mitt namn"[br]"Telnummer"[br]"mailadress"[br][br]Då finns det ju fasligt med plats över. Sen finns det ju även en hel baksida om man så vill. [br][br]Kan man då skriva något i stil med såhär fortfarande loggan till vänster och texten till höger[br][br]Höger:[br]"Företagets namn"[br]"Hos oss finner du"[br]"- lista på några lite unika saker"[br][br]En bit ner[br]Mitt namn[br]Mail[br]Telnr[br][br]Spånar lite bara
19
[quote author=Patrik link=topic=5510.msg26596#msg26596 date=1245921787][br][quote author=Rayman link=topic=5510.msg26594#msg26594 date=1245920866][br]Vad ska jag ha med på visitkortet egentligen. Det är ju hur mycket plats som helst. [br][br]Fick helt plötsligt en tanke att jag kanske borde göra två varianter. En som vänder sig till affärskontakter = strikt och mer eller mindre enbart namn, nummer, mailadress och logotypen. [br][br]Och en som vänder sig till kunder där jag kan få med lite information om vad dom hittar på mitt företag... [br][br][br][/quote][br][br]Då vill jag passa på att länka till [url=http://www.foretagande.se/MyBlog/Visitkortet.html][b]Magnus egna blogg om visitkort[/b][/url][br][/quote][br][br]Har redan läst den  :)
1616
4
Inte för att vara elak, men jag tycker du ska spåna lite till. [br][br]Nu har du fått ganska mycket information Gratis, något som jag egentligen skulle tagit betalt för och som hade tagit mig kortare tid att designa än att sitta här och förklara varje steg utifrån antaganden om hur kortet ser ut och vad det avser. [br][br]Jag hoppas du förstår  8) och att den information du fått hjälper dig vidare.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26601#msg26601 date=1245922898][br]Inte för att vara elak, men jag tycker du ska spåna lite till. [br][br]Nu har du fått ganska mycket information Gratis, något som jag egentligen skulle tagit betalt för och som hade tagit mig kortare tid att designa än att sitta här och förklara varje steg utifrån antaganden om hur kortet ser ut och vad det avser. [br][br]Jag hoppas du förstår  8) och att den information du fått hjälper dig vidare.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Oj det var absolut inte meningen att du skulle känna dig tvingad att svara.  :-[[br][br]Jag tackar och bockar för all hjälp. Och hoppas jag kan hjälpa till med något framöver :)[br][br]Har gjort några varianter som jag ska "känna" på lite, men tror det blir kanonbra. :)
1616
4
Jag känner mig inte tvingad att svara försöker bara hålla mig från att svara vilket jag ibland kan ha svårt för när det är områden jag kan. Så det är mer en självuppmaning än någon vare sig elakhet eller att jag känner mig tvingad.[br]Mina antalet inlägg i detta forum kanske talar sin tydliga del i det hela  :vissla[br][br][quote author=Rayman link=topic=5510.msg26604#msg26604 date=1245928079][br]Jag tackar och bockar för all hjälp. Och hoppas jag kan hjälpa till med något framöver :)[br][/quote][br][br]Vem vet, men jag vet för lite om dig i nuläget.  8) men kanske kan du ge någon av oss andra medlemmar på forumet tips o råd inom ditt område.
Må väl!
19
[quote author=Mojo link=topic=5510.msg26605#msg26605 date=1245928857][br]Jag känner mig inte tvingad att svara försöker bara hålla mig från att svara vilket jag ibland kan ha svårt för när det är områden jag kan. Så det är mer en självuppmaning än någon vare sig elakhet eller att jag känner mig tvingad.[br]Mina antalet inlägg i detta forum kanske talar sin tydliga del i det hela  :vissla[br][br][quote author=Rayman link=topic=5510.msg26604#msg26604 date=1245928079][br]Jag tackar och bockar för all hjälp. Och hoppas jag kan hjälpa till med något framöver :)[br][/quote][br][br]Vem vet, men jag vet för lite om dig i nuläget.  8) men kanske kan du ge någon av oss andra medlemmar på forumet tips o råd inom ditt område. [br][/quote][br][br]Är nybörjare inom företagandet som sådant så där kan jag nog inte hjälpa någon annat än att undvika fallgropar jag själv hamnat i kanske.  :LOOOL[br][br]Men har väl förhoppningsvis en del kunskaper om ditten och datten.  :)[br][br]Angående många inlägg är jag med i en del forum för specialintressen och där vågar jag nog inte tänka på hur mycket tid jag lagt på att skriva... så jag vet precis vad du menar  :nicka[br][br]*tillbaka till designandet*
1616
4
[quote author=Rayman link=topic=5510.msg26606#msg26606 date=1245929102][br]Angående många inlägg är jag med i en del forum för specialintressen och där vågar jag nog inte tänka på hur mycket tid jag lagt på att skriva... så jag vet precis vad du menar  :nicka[br][/quote][br][br]Och så springer du på mig i din första tråd i forumet...  :-[
Må väl!
2360
37
Från visitkort till fallgropar, det skulle säkert många vara intresserade av, många av mina inlägg är fallgropar man ska undvika och det blir ju en del under mer än 40 års företagande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
118
1
Tips om struktur i all ära, men jag tycker Stefan Ekbergs ([url=http://www.redaktionen.se/]http://www.redaktionen.se/[/url]) råd är bra när det gäller visitkort.[br]Den fråga man ska ställa sig är "På vilket sätt kan jag göra mitt visitkort så attraktivt att en person behåller det när han/hon rensar plånboken eller skrivbordet var sjätte månad?"
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
Ge det en funktion.[br]Ex designa det som en kam, isskrapa, glasögon-/bildskärmputsduk etc eller bara göra en riktigt snygg design med oerhört viktig kontaktuppgift på.
Må väl!
6
Ett tips. Korrekturläs visitkortet innan tryck.[br]En gång vände jag av slarv på 2 bokstäver (ex. COE istf CEO) och trycket blev värdelöst.
1
[url=http://www.vistaprint.se/gratis-visitkort.aspx]Detta här[/url] företaget säljer visitkort näst intill gratis. Frakten är också mycket billig.
1
Kolla in printondirect.com! De har fått bra omdömen. Tydligen har de också någon sorts kampanjveckor där olika branscher får rabatt. T ex frisörer och IT-folk. Har inte beställt visitkort där själv, men tänkte testa!
1468
246
Vistaprint verkar ju vara dominerande.. Och har man en gång köpt där, så glömmer dom en inte... :-D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.