Kortterminal, ta betalt med kort.

6
Hej.
Under ca 2 månader varje år bedriver jag försäljning på mässor och marknader. Om jag inte kan ta emot kortbetalningar förlorar jag många kunder.

Jag har försökt hitta en lämplig lösning för kortbetalning, men känner mig fortfarande osäker.

Min första fråga är vilket som är lämpligast, hyra eller köpa en kortterminal?

Point har ett sommarerbjudande för en 3-månadersperiod. 1797 kr/mån inkl licens-& support, service- och kommunikationsavtal och SIM-kort.

Skall jag istället köpa kortterminalen (VX670) kostar det 9999 kr plus 140 kr/mån för SIM-kort, 83 kr/mån licens och 64 kr/mån för serviceavtal.

Om jag förstått det rätt så tjänar jag in en köpt terminal efter 4 år, jämfört med årliga 3-månadershyror.

Min andra fråga gäller inlösenkonto till ett lågt pris. Plusgirot har ett Affärspaket som kostar 1700 kr/år, tillkommer 500 kr/år för kortaccept samt en startavgift på 500 kr. 2,5 kr/transaktion samt 2,5% för kreditkort. Låter onödigt dyrt tycker jag.

Teller verkar förmånligare.
Uppläggningsavgift 500 kr.
2,5 kr/transaktion, kreditkort: 2 kr/transaktion och 2,3% i avgift.
För medlemmar i företagarna.se eller Svensk handel:
0,75 kr/transaktion, kreditkort: 0,75 kr/transaktion och 1,4% i avgift.

Jag uppskattar råd och synpunkter från er som har erfarenhet.

Tack på förhand.
13
Jag har precis skaffat en babs maskin, Babspaylink hade ett erbjudande på 6 mån hyresfritt vilket var ett kanon erbjudande enligt mitt tycke. Efter dessa sex månader så kostar maskinen ca 500:- i månaden att hyra. Erbjudandet var via Swedbank, har mitt företagskonto där.
36
Jag säljer själv på mässor och marknader m.m. Har än så länge inte kortbetalning, men kommer ha det inom snar framtid. Har du hört talas om izettle? Det är någon ny kortbetalningslösning för företag och privatpersoner. Dock vad jag förstått måste man ha en Iphone och tillgång till internet. Tyvärr har jag inte kommit igång med det eftersom jag fortfarande väntar på att få kortläsaren hemskickad. Men andra jag vet som provat den privat har det fungerat utmärkt ! :) http://izettle.com/
23
Har haft butik i 5 år och fått nästla mig in i kortterminalerna underbara värld! En djungel av abbonemang/hyror och villkor. Från början trodde jag att det hette BABS apparat. Men sen förstod jag att "BABS Paylink" var Swedbanks eget varumärke för betalningslösningar. Dels behöver man en apparat av ett valfritt fabrikat. Se till att det är en apparat som du kan få service på eller programmera om när du tex vill byta kortinlösenpart. (Kan/vill ingen programmera om den så är terminalen alltså i princip världelös. Går knappt att använda som reservdel ens eftersom jag har för mig att tex knappsatsen måste kodas/programmeras ihop med apparaten om det är separata enheter osv). Fundera på om det ska vara en apparat med allt i ett eller en separat knappsats. Behöver den kunna använda "mobiltelefonkommunikation" så är urvalet betydligt mindre naturligtvis. Idag är det mer eller mindre krav med "chip-funktion" men se upp om du köper en begagnad så att den inte bara är Chip-förberedd" utan att det verkligen funkar med Chip! Den köps/hyrs av en leverantör i Sverige som väldigt gärna (oftast kräver)att man dessutom tecknar ett serviceavtal på själva apparaten. Så här består kostnaden dels av hyran på själva apparaten som beror på hur dyr den är (En form av leasing) och dels av serviceavtalet där du får hjälp gratis? om något strular. Sen har man kortinlösare som apparaten kommunicerar med och som "drar pengarna från kundens kort). Sen ska man ha ett avtal med dom. Dom kan ta allt mellan 0,6-2,5kr beroende på om man tillhör tex företagarna eller någon annan sammanslutning. Sen har man ett bankkonto dit pengarna skickas från kortinlösenföretaget. Sen behövs någon form av kommunikation (Internet=IP eller Mobilt eller trådbundet via telefon) Till den kommunikationen behövs någon form av "abbonemang" Till abbonemanget kan man koppla olika former av samtalsabbonemang för själva samtalsavgiften. För oss ser det ut enligt följande: Vi har fast telefonlina eftersom vi har vanlig butik. Vi har också "vanlig" analog telefonkommunikation för kortterminalen. Här vill dom gärna sälja på oss en dyrare kortterminal som använder typ ADSL (IP telefoni) för att det ska vara snabbare osv. Tyvärr så är inte bredbandet stabilt i butiken utan ligger ibland nere någon timma vilket skulle vara förödande för affärerna om inte betalterminalen funkade. Visst vår "telefon"terminalen är aningens långsammare. Hade vi varit en pressbyråbutik/cafébutik i tunnelbanan så hade antagligen hastigheten varit viktig. För oss med 40 kunder om dagen så är det aldrig något problem. Vi valde att köpa vår terminal redan från början eftersom vi satsade långsiktigt. Tänk på att även om du hyr och vill lägga ner friman så sitter du antagligen fast i ett längre hyresavtal. Från början hade vi ett serviceavtal. Men när vi programmerade om kortterminalen sista gången så förklarade man att dom skulle sluta supporta vår apparat så nu har vi inget. Men vi har definitivt tjänat ganska mycket på att själva äga vår apparat under dom här 5 åren. Samma sak här en liten butik med kanske 40 kunder om dagen "sliter" väldigt lite påapparaten jämfört med en som går omkring i regn och rusk och säljer kaffe till rockfestivalsbesökare...En betalteminal är som vilken elektronisk enhet som helst. Dom kan hålla hur länge som helst eller gå sönder när som helst. Dock är det robusta grejor eftersom dom är tänkta att funka bra i tex matvarubutiker/kiosker elelr restauranger. I en liten butik så slits dom väldigt lite varför dom bör kunna hålla länge. Vi ville ha en tvådelad variant med separat knappsats för kunden som dessutom inte ska ta upp allt för mycket plast på kassadisken. Vi har ett speciellt "kort/butiksabbonemang" med låg öppningsavgift = 11 öre eftersom alla samtal är så korta så är det öppningsavgiften som påverkar kostnaden mest. Efter diverse strul och jämförelser så bytte vi till Tele2 från Telia eftersom Tele2 var klart mycket billigare än telia (Telia som jag personligen tycker är överlägsen Tele2 i det mesta annat!) När vi skulle skaffa terminal första gången så tror jag att man började tjäna igen kostnaden för att köpa en vid 17mån i stället för att hyra. Köper man en begagnad eller vill programmera om den för att tex byta kortinlösare så tjänar man igen programmeringskostnaden (ca 1000kr) på 2-3månader. Tänk dock på att hitta ett företag som verkligen vill/kan programmera om terminalen om du köper en begagnad! Kortinlösenföretaget är egentligen största kostnaden. Här har vi gått med i ett branschförbund för att komma ner i ca 75 öre/transaktion istället för att köra på något vanligt "bankavtal" på 1,2-2,5kr. Kreditkostanden är ganska ointressant eftersom det är otroligt få kunder som handlar på "kreditfunktionen". Nästan alla tar det på "Konto" Brukar kosta ca 2500-4000 att gå med i ett branschförbund men det kan ofta vara väl investerade pengar för att få lägre kortinlösenavtalsavgift. Vi körde på en Babslösning i början. Efter 3 år såg vi över detta och bytte allt (Kortinlösare, telefonabbonemang, samtalslista, osv) förutom bank och själva apparaten. På det sparar vi ca 5000kr/år jämfört med tidigare om jag inte minns fel. Men själva bytet var en MARDRÖM Alla delarna ska klaffa exakt samtidigt för att allt ska funka. Är det strul med någon del eller det saknas en påskrift på ett avtal eller liknande så står allt stilla. Se det som en kedja med många länkar där allt brister om en endaste länk brister. Eftersom det handlar om pengar och säkerhet finns det inga smidiga sätt att lösa det på tillfälligt om det strular. Så se till att fundera och jämföra rejält innan du skaffar. För när du väl sitter där så kan det vara ett rent ¤#"#¤%veta att byta, åtminstone om man behöver en apparat som fungerar dagligen. Lycka till!
1
Hej Boppe, titta upp Onslip.com de har verkligen förmånliga erbjudande när det gäller kortterminaler. Idag erbjuds 3 stycken alternativ. S80 stationär kortterminal som kopplar upp sig via bredband för, 199 kr/mån (36månaders avtal) Ingår: Support helgfria vardagar 08:00-18:00, programvarulicensen, säker uppkoppling över Internet(Babs B.T.B box som är inbyggd) och service samt utbytesservice inom 24 timmar. Det är den snabbaste och mest prisvärda alternativet om du har internetuppkoppling i verksamheten, samtidigt väldigt lätthanterlig. S80 stationär med GPRS 269 kr/mån (36 månaders avtal) Ingår: Support helgfria vardagar 08:00-18:00, programvarulicensen, säker uppkoppling över Internet(Babs B.T.B box som är inbyggd), service samt utbytesservice inom 24 timmar och abonnemanget för GPRS kommunikationen. Är det bästa och billigaste alternativet om du inte har internetuppkoppling i verksamheten men vill ha det i terminalen. S90 GPRS ( MOBILKORTTERMINAL) 299 kr/mån (36 månaders avtal) Ingår: Support helgfria vardagar 08:00-18:00, programvarulicensen, säker uppkoppling över Internet(Babs B.T.B box som är inbyggd), service samt utbytesservice inom 24 timmar och abonnemanget för GPRS kommunikationen. Är den mest prisvärda och lätthanterliga alternativet om du vill ha en mobil lösning i verksamheten. Allt är inräknat i priset, det som tillkommer är en startavgift på 299 kr som är en en gångs betalning.
Anonym
Hej, Jag har under ett antal ggr försökt att skaffa en terminal som jag kan använda och bara ta betalt för det som jag faktiskt säljer istället för att binda upp mig på 36 mån men insåg snabbt att det är inte lätt. Försökte med Izettle men det funkade inte bra alls och jag är otroligt besviken. Terminalen lägger ner och slutar fungera samt så tar dom SKYHÖG avgift för att ta dra en transaktion. 2,75% Därav mitt letande och utforskande hittade jag Direct2internet som har lånat mig terminalen kostnadsfritt och jag får använda den och betala nästan HÄLFTEN av summan jämfört med izettle, 1,5% i transaktionsavgift. Det slutade inte där, utan jag kunde åka på mässa i Norge och jobba för dom har också olika valutor som man kan använda sig av. Underbart och jag hoppas vi som tjänar det lilla kan upptäcka nya saker och nya konkurrenter tillsammans! Ha en underbar dag! // Martin
367
46
-[b][color=#0000ff]Kanske att Swish kan vara ett bra komplement.[/color][/b] Jag upplever att allt fler personer numera väljer att betala med Swish och att man riskerar att förlora inkomster om man inte hänger med där. Jag har också företagskunder om swishar snabba cash till mig. Speciellt inom den gryende och snabbväxande gig-ekonomin verkar det vara helt nödvändigt. Imre. www.redaktuellt.n.nu
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.