Köpa mat tex?med företagskortet

44
1
Hej!

Hur är det nu, jag är nystartad företag så jag tar inte ut någon lön på ett bra tag från mitt företagskonto och privat har jag just nu ingenting.

Kan jag använda mitt företagskonto och köpa tex mat med? till mig privat alltså? Skall jag bara spara kvittot ? t.ex om jag äter på restaurang eller liknande? och bokföra detta ?

Mvh
Jonas
MVH ASLAN
2360
37
Är det enskild firma är det ett privatutag som vilket som helst. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
44
1
Ja precis det är Enskild firma, men har ett företagskonto hos SEB, så tänkte om det blir snurrigt då.. men jag måste ändå spara kvitton och ge dom med till revisorn ? för allt måste ju bokföras som händer på företagskontot.
MVH ASLAN
2360
37
Det är samma sak om du tar ut kontanter, då ger du väl och det kvittot till revisorn, eller hur? Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
44
1
Jag har aldrig tagit ut kontanter ;) men skulle jag göra det så skulle jag sparat kvitton då jag vet att allt som händer på kontot skall bokföras. Sparar jag kvittot t.ex om jag ätit och anser det som lunch på jobbet så kan jag väl dra av de på momsen också? Jag tänkte även om jag t.ex tankar med företagskortet så får jag väl tillbaka momsen på det ? så länge det är relaterat till företaget ? Eller är jag helt ute och snurrar nu ?;)
MVH ASLAN
355
1
[quote="Aslan" post=43425]Jag har aldrig tagit ut kontanter ;) men skulle jag göra det så skulle jag sparat kvitton då jag vet att allt som händer på kontot skall bokföras. Sparar jag kvittot t.ex om jag ätit och anser det som lunch på jobbet så kan jag väl dra av de på momsen också? Jag tänkte även om jag t.ex tankar med företagskortet så får jag väl tillbaka momsen på det ? så länge det är relaterat till företaget ? Eller är jag helt ute och snurrar nu ?;)[/quote] Det är egentligen ganska enkelt. Åker du bil till ett ställe för att kunna utföra ett jobb får du dra av för dessa kostnader. Likadant om du måste övernatta och käka lunch, morgonmat o.s.v. Äter du däremot lunch på jobbet, utan att kunna betrakta det som affärslunch, blir det privatuttag. Nej, det enda "ärliga" du kan göra är att ta ut lön, betala arbetsgivaravgifter, försäkringar och skatt. Du försökte aldrig att få ett "starta eget bidrag" innan du satte igång?
1324
2
[quote="Aslan" post=43425] Sparar jag kvittot t.ex om jag ätit och anser det som lunch på jobbet så kan jag väl dra av de på momsen också? [/quote] Nu är det väl så att man oftast inte kan äta i tjänsten. Undantaget är om man har representation (dvs du även bjuder kunden under affärsamtal). Om du har övernattning så skall mat betalas privat och sedan kan man ta traktamente. [quote="Aslan" post=43425] Jag tänkte även om jag t.ex tankar med företagskortet så får jag väl tillbaka momsen på det ? så länge det är relaterat till företaget ? Eller är jag helt ute och snurrar nu ?;)[/quote] Är det din privata bil du använder så skall bensinen inte bokföras utan det är en privat utgift. Däremot kan du göra en körjournal som beskriver dina körningar i tjänsten och då kan du sedan ta ut pengar (18,50 per min) och på det sättet slippa skatt på den summan. (Det finns förvisso något som kallas Lundenbilar men det är nog något som skall bestämmas ihop med din bokföringskonsult om det skall användas) hf
44
1
Nu blev jag lite förvirrad med bränsle kostnaderna då Webb påstod att jag kan dra av det om det är relaterat till ett jobb. Så ja.. om jag måste köpa in varor eller göra montage hos en kund, får jag då dra av bensinen? på momsen? Det är min privata bil men ändå företagets då det är enskild firma, så används den som företagsbil för mig.
MVH ASLAN
1324
2
Nu vet jag inte vilken typ av bil vi pratar om. Men är det personbil eller lastbil? Generellt när vi pratar bil så finns 2 sätt. Antingen är det en företagsbil där företaget äger bilen. (du gör en egen insättning av den). Och sedan står företaget för alla kostnader utan bensin. Dock kan man då åka på förmånsbeskattning för bilen. Sedan kan man välja vem som betalar bensinen. Antingen företaget (vilket innebär högre förmånsvärde för privatmilen) eller privat (vilket innebär milersättning till dig). Annars äger man bilen privat och tar ut milersättning. Då med ev tillägg av Lundenbilar (men det justerar man i slutet av året isåfall ). hf
355
1
[quote="Aslan" post=43429]Nu blev jag lite förvirrad med bränsle kostnaderna då Webb påstod att jag kan dra av det om det är relaterat till ett jobb. Så ja.. om jag måste köpa in varor eller göra montage hos en kund, får jag då dra av bensinen? på momsen? Det är min privata bil men ändå företagets då det är enskild firma, så används den som företagsbil för mig.[/quote] Det är mycket som hforman skriver här. Du får inte krångla till det med momsen o.s.v. Det du gör är helt enkelt att ta ut avdragsgilla kostnader från företaget. Det vill säga kör du privat bil för att utföra ett arbete kan du ta ut en viss summa per mil från företaget. Om du måste köpa material för att utföra ett jobb som bräder, svetsutrustning och liknande kan du ta ut dessa kostnader från ditt företagskonto mot kvitton. Själv arbetar jag mycket med hemsidor plus datorer och betalar med privata pengar kostnader för att sedan ta ut pengarna ur företaget kontant mot uppvisande av kvitton. Som exempel, jag visar hur man bygger en speldator på en hemsida och köper in material för detta, jag är ju även tvungen att betala en domän samt webbhotell för att hålla uppe denna hemsida. Hemsidan ger förhoppningsvis pengar som jag sedan kan ta ut lön för och få tillbaka de pengar jag har lagt ut för datordelar, webbhotell och domännamn mot uppvisande av kvitton. Gjorde detta det enklare att förstå?
1324
2
Jo det är ju riktigt att det du räknar upp är avdragsgillt. Men skatteverket ser detta med bilar på ett helt annat sätt. För en bil går ju använda både privat och i tjänst. Och bara för man åker en bit i tjänsten så är det ju omöjligt att fylla på bensin motsvarande denna sträcka. Så det man har då är ganska strikta regler. Sedan har Lundén bilar som http://www.blinfo.se/ tagit fram men som sällan används. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.