Leverantören skriver ned produktensvärde

44
1
Hej.

Jag är ny inom import och säljer som företag här i Sverige och importerar varor från USA.

Fick hem min första beställning i Tisdags och blev jätte förvånad över att det inte blev tull eller moms på varorna jag köpte trots allt det var 1500:-, ringde både skatteverket och tullverket och berättade vad som hade hänt och jag sa det värdet till dom som stod på ettiketten på paketet, 24dollar, dvs ca 250 kr, då sa både tullverket och skatteverket att det är bara för det är lågvärdes vara då blir det ingen tull eller moms, det är bara sälja vidare sa dom.

Nu blev jag jätte orolig eftersom jag har skickat 1500:- via paypal till leverantören och detta finns i historiken i företagetskontot, när jag bokför kvittot från paypal så står de 1500:- 0kr moms, hur fungerar det där ? åker jag dit ?

Jag har bett leverantören att inte skriva ned värdet men dom vill göra det för att dom ska slippa massa avgifter säger dom....

Så min fråga:

Kan man bokföra ett kvitto från paypal där det inte är någon moms på ? eller går det åt helvete?

Gärna hjälp av erfarna personer...

Jag säljer varorna givetvis med moms och dessa kvitton bokförs.

Mvh

Aslan
MVH ASLAN
24
Hej, Då ni betalar till en leverantör utanför EU är det av naturliga anledningar ingen moms inkluderad - det ni bör göra är att göra en omdeklaration till tullverket. Det var ett tag sen jag gjorde detta men ni kan hitta blanketter för det på deras webbsida. Detta är vanligt och de som nu gör en omdeklaration straffas knappast av tullverket eller skatteverket
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer
44
1
Hej! Ja precis, jag vet vi betalar ingen moms förän i Sverige, men eftersom dom skriver ned den så blir det ju ingen moms jag får hem paketet som företagspaket och skriver under och thats it.. inget mer.. Jag har ju sänt vidare ett par stycken paket då dessa redan varit försenade av fraktbolaget, men jag skall i fortsättningen göra som du säger. Enligt tullverket så behövde jag inte tull deklarera om det var lågvärdes vara, och det var det ju ;) Tack för hjälp. Mvh
MVH ASLAN
24
Sade de var gränsen går för lågvärdes vara? Tror mig ha sett att det är någonstans runt 1300-1500 SEK. Det intressanta i detta fall är hur de ser på regelbunden import av lågvärdesvaror - något som inträffar för bolag som sysslar med dropshipping. Jag är osäker på om det ens finns rutiner för detta i dagsläget.
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer
44
1
1100 tror jag hon sa i telefon, var ett tag sen jag pratade med dem... Hur det blir när jag importerar löpande så vet jag inte, det är trots allt lågvärdes vara oavsett. Ingen tv jag tar in direkt.
MVH ASLAN
44
1
Nu har ett av mina paket haft tullklarering pågår i 2 dagar.. får se vad som händer med detta paketet, annars har tullklareringen innan gått på 1 dag, kan det ta längre tid ibland på tanke hur mycket dom har att göra etc ? Mvh
MVH ASLAN

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.