Köpa bil i företaget eller privat?

2
Inledning
Hej. Jag börjar med lite bakgrund.
Jag har en anställning på ett företag där jag jobbar heltid.
Mitt egna företag jobbar jag med på kvällar/helger.
Frågan
Nu har jag bestämt mig för att köpa en till bil då vi först och främst behöver två i vårat liv. Jag hade tänkt köpa en renault traffic års 03-05. denna bilen kommer att kosta i inköpspris ca 30-40,000.
Nu till frågan. Vilket lönar sig bäst för mig:
Köpa bilen i min enskilda firma?
Köpa bilen Privat?

Bilen kommer att köras både till och från min fasta anställning (kommer få körersättning av företaget som jag är anställd på för detta) och till mina "egna" jobb i min enskilda firma.
min enskilda firma omsätter ca 90.000:-/år.

Jag har läst att jag måste betala ett förmånsvärde om jag köper bilen i mitt företag och vill köra privat, men förstår det inte riktigt då förmånsvärdet hamnar på ca 35,000 på denna bilen.
Momsen på bilen kan jag väll bara dra av om jag köper bilen via en Bilfirma?

Om jag köper bilen privat kan jag då dra av tex hälften av drifts kostnaderna på bilen i företaget då jag kör bilen i företaget eller detta är omöjligt?

Slutsatsen är vilket som lönar sig bäst för mig?
Hoppas ni förstod allt.
M.V.H Marcus
632
3
Hej Marcus, För dig finns bara ett alternativ och det är att köpa bilen privat. Förmånsvärdet baseras på priset som bilen kostade ny, därför är det väldigt dyrt att ha förmån på en äldre billigare bil. Milen du kör i din enskilda firma får du plocka milersättning för, 18,50 kr per mil skattefritt. Moms kan du inte dra av på bilen om du inte ska bedriva taxiverksamhet, uthyrning av bil eller liknande. Sen så är det inte säkert att det är moms på bilen även om den säljs av en bilfirma. Om en bil någon gång köpts av en person eller ett företag som inte haft möjlighet att dra av moms, så ska den därefter säljas utan moms. Driftskostnader för bilen får du inte dra av i företaget när du köper den privat, milersättningen är tänkt att ersätta detta. Hoppas jag inte rörde ihop det för mycket. Kortfattat så är det i alla fall privat som borde vara mest lämpligt för dig.
2
Tack så mycket för det bra svaret. Då får det bli privatköp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.