Företagsbil - leasa, köpa privat eller köpa på företaget?

3
Hej, jag driver en enskild firma och behöver lite information som jag undrar över.. finns säkert något här på forumet, men vill ha svar på mina frågor.

Driver en städfirma och jag behöver en bil för att köra till kunden.

Han som säljer bilen tycker att jag borde leasa bilen, är det något man bör göra? Eller köpa bilen privat? Eller köpa bilen på företaget?

Hur är det med skatter/momser osv..

Vill gärna få lite tips om de tre olika frågorna..
Och sen läste jag något om milersättning.. Är det ett avdrag eller något man får från skatteverket? Jag driver enskildfirma och det är jag som ska använda bilen.

Tacksam för svar!
1324
2
Tycker du skall dela upp dessa frågor i olika delar. För det första. Hur köper man bil. Kontant, avbetalning eller leasing. Kontant är väl inte så mycket att orda om. Men det förutsätter ju att man har pengarna. Om man sedan köper på avbetalning så köper man bilen men har en skuld till banken/finansbolaget. Här krävs ju dessutom en kontantinsats på minst 30%. Vad gäller båda dessa sätt att köpa är ju att det finns en osäkerhetsfaktor i det hela. Och det är vad blir restvärdet på bilen när jag vill byta till en ny. Och det är ju här leasingen kommer in. I det fallet så är det ju finansbolaget som äger bilen. Du vet vad bilen kommer att kosta dig och vad det är för restvärde när den skall lämnas tillbaks efter ex 3 år. Nackdelen är dock att man i ett leasingavtal dessutom har ett milantal som bilen inte bör överstiga under hela perioden. Leasing är altså ett ganska bekvämt sätt att äga bil. Man vet vad det kostar så länge man håller sig till milen och sköter bilen riktigt. Själv har jag faktiskt privat leasat bil dom 8 sista åren. Då jag tycker det är ett bekvämt sätt att ha nyare bil. Dessutom slipper man lägga en hög kontantinsats. När det sedan kommer till detta med om man skall äga/leasa privat eller om man skall äga/leasa i företaget. Så finns det hela böcker om detta. Och det är omöjligt att säga rakt av vad som kommer att vara mest förmånligt. Det som spelar in är Biltyp. Hur används bilen i tjänst kontra privat. hur lätt är det att hävda att bilen inte används privat Kan man låta bli att använda bilen privat. 10 resor till ICA per år privat kan göra skillnad på tusenlappar per månad. Bränsleförbrukning. osv. osv. Hans
3
Okej, nu förstår jag :) Om jag leasar en bil, kan man få milersättning? Jag läste någonstans att man fick 18.50kr/mil..Hur funkar det?
1324
2
Oberoende hur du äger bilen så kan DU få milersättning. Och som du skriver är den 18,50 per mil. Detta blir ju oftast så att i din bokföring bokförs 18,50 som kostnad för företaget och du behöver då inte ta med den summan i din vinst som du skattar för vid deklarationen. Men blanda inte ihop hur du införskaffar bilen med VEM (du eller företaget) som införskaffar. Och är det DU som äger bilen så skall alla kostnader betalas av dig med skattade pengar (förutom att du drar av dom 18.5 per tjänstemil). Om du däremot låter bilen ägas av företaget (Och även här ingen skillnad vad gäller sätten att köpa bilen på) så kan du ta hela bilens kostnad och dra av i företaget. Förvisso om du köper blir ju bilen då en inventarie så hela inköpskostnaden sprids på ett antal år. Och detta är frid och så vidare så länge du för körjournal varje dag. Men om du då i denna körjournal skulle komma fram till att du använt bilen privat mer än 100 mil ELLER mer än 10 gånger under året. Så blir denna bil som en tjänstbil och du skall betala tjänstbilsskatt på bilen. Och det är då ekvationen blir komplicerad och har det stora frågetecknet. Vilket lönar sig för dig. Och där behövs mer data. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.