köpa in material begagnat till företaget, kan man dra av detta?

13
hejsan, ska öppna en klinik inom Medicinsk massageterapi/ortopedisk medicin. Kommer behöva köpa in varor som behandlingsbänk, dator,skrivbord, stol,bord,byrå, lite material till bänken .
Ifall man köper detta beg av privatpersoner så får man ju inget kvitto som från affär, kan man dra av detta på något sätt ändå??

enskild firma är det jag kommer bedriva
32
1
Hej Makkan. När man köper begagnat av privatpersoner så är ju momsen för vara redan dragen en gång........så den summa som du köper varan för är den summa som du kan ta in i bokföringen. Alltså ingen moms. Har däremot säljaren ett företag kan det bli kvitto med moms, men då köper du ju av ett företag. Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice
13
tackar för svaret. Så jag kan ändå ta med summan för inköp av material , kan man dra av det ändå ? förutom då att momsen redan är dragen. Låt säga en bänk kostar 8000:- beg från privatperson. Och man får väl även göra direkta avdrag när det gäller inköp till en viss summa ? Det stora hela är, "lönar" det sig att köpa beg om jag nu inte får tillbaka något eller ska jag satsa på nytt med kvitton. kan ju alltid få kvitton av privatpersonen men momsen förstår jag redan är dragen osv.
32
1
Hej igen. Ja, kostnaden kan du ta upp i företaget, du kan även lägga som inventarie dvs dela upp kostnaden (avskrivning) på tre år (bokföringsmässigt). Du får även räkna ihop inventarier som "hör ihop". Skatteverket har en gräns på 22 000 under det anser de vara av "mindre" värde och man kostnadsför direkt. Inventarien skall anses ha en livslängd på tre år. Nä, ibland skall man nog titta på om det lönar sig att köpa begagnat, med tanke på slitage, garantier, moms mm. Ibland biter man sig därbak har jag märkt. (i efterhand). Lycka till med ditt företagande Hör av dig om du har flera funderingar. Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice.
13
tackar för informationen. Det är just precis inventarier som hör ihop, då jag behöver lite saker för uppstart och kommer ligga under 22000:- , räknar med att hamna vid 15000:- max SKA hålla nere kostnaderna rejält därav försöka införskaffa mkt beg men i gott skick. i detta fall när det kommer till slitage,garantier osv så berör det inte mig så mkt förutom då behandlingsbänken. Resten är byrå,stol,skrivbord,dator,skrivare i det stora hela. Så tror nog beg kan vara bra för mig men förstår din poäng. Det främste jag ville förstå och lära mig var om man får skriva av beg som jag nu förstår att man får, dock ska man inte uppvisa kvitton på något sätt?? räcker det med egenskrivna kvitton från privatersonen ? Sen även reklam, reklam, visitkort,reklamkort och lite allmän marknadsföring , det får man även dra av? mvh marcus
32
1
Hejsan. Ja, räcker med ett handskrivet kvitto, där det klart framgår datum och namn och köpt vara. Reklam etc. får du dra av. Hoppas det går bra för dig. Hör bara av dig om det är något. Vänligen Ulla-Britt
13
Tackar, låter ju perfekt, har kvitton från alla privatpersoner. Det jag satsar på nu är hemsida,visitkort,reklamblad och lite planscher som jag ska få sätta upp på olika företag. Undrar då lite snabbt, när jag drar av hemsida tex, det är ju en fortlöpande kostnad varje månad, ungefär 200:- Skriver man bara in detta i bokföringen? Kommer ha Hyra:2800:- bokningssystem 200:- försäkringar 200:- hemsida/server : 200:- bokföringsbyrå: (ca: 500:-) max. Detta är alltså saker jag kan dra av, men hur gör man det, då det är månadsbetalningar som ska in. tack för all hjälp!
32
1
Hejsan. Du bokför varje transaktion för sig och drar av momsen och resten bokför du på de konton de tillhör. Tänk på att det kanske inte är någon moms på hyran. ¨ Detta gör du varje månad när du får fakturorna. Förresten vad är det du gör? är det något av nedan yrken: Detta är [b]momsbefriade[/b] verksamheter. • [color=#00bbff]Vård som i övrigt tillhandahålls av någon med särskild legitimation att utöva yrke inom sjuk vården. Sådan legitimation har apotekare, arbetsterapeuter, audionomer, barnmorskor, biomedicinska analytiker, dietister, kiropraktorer, logopeder, läkare, naprapater, optiker, psykologer, psykoterapeuter, receptarier, röntgensköterskor, sjukgymnaster, sjukhusfysiker, sjuksköterskor, tandhygienister och tandläkare. [/color] Ledsen om jag skickar en massa till dig men det slog mig när du pratar om massagebänk att du kanske är t.ex naprapat. Hör av dig om du är det så skall jag förklara lit närmare. Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservis
13
jag är Medicinsk Massageterapeut från den enda Yrkeshögskolan i landet. Legitimering är under ansökning hos EU departementet och har en tid på 2år att utreda. Så nu är jag ej leg, och har en moms på 25% tyvärr. Men det är mkt snarlikt Naprapat/sjukgymnast det jag håller på med.
32
1
men du kallar dig inte naprapat? frågar för att försöka tän ka som skattemyndigheten gör.
13
nä absolut inte, är ej lagligt att kalla mig det, ville bara ge en bild utav hur jag arbetar osv. Då medicinsk massageterapeut är rätt nytt i sverige, när det kommer till seriösa aktörer. 17andra eu länder har detta med leg. därav är vi under leg-kontroll med. Tror tyvärr man hittar mig inom ramen av massörerna just nu. Momsbelagd med 25%
32
1
Kollat lite och du har nog en momspliktig verksamhet än så länge. Är du osäker så tycker jag du skall ringa till skattemyndigheten och be att få prata med en momsexpert, tror inte kundtjänst kan svara på frågan. Så åter till din fråga, där gäller mitt svar du fick.:) Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice.
32
1
Ok. Som sagt hör av dig om du har frågor. Mvh Ulla-Britt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.