Ännu en köpa bil fråga...

2
Jag har försökt lästpå om vad som skulle bli bäst för mig när jag ska köpa bil till min firma, jag har förstått att det spelar väldigt stor roll på hur mitt behöv osv ser ut så jag radar upp alla detaljer

Enskild firma, omstätter ca 450-500,000kr. Låga omkostnader ca 40,000kr.
Jag har kontor hemma och en egen verkstad en bit hemmifrån.
Jobbar med att tilverka och montera industi produkter och gissar att jag kommer använda bilen 20% hämta material/uträtta ärenden, 30% köra ut produkterna jag tillverkat och 50% ta mig från verkstan till industri/annan firma och montera.kommer nog åka ca 2000mil/år Tänker mig att jag bara ska använda bilen i "jobb syfte" och inte alls privat. Har även en privat bil.
Bilen jag kommer köpa blir en pickup (kan då dra all momms) för ca 300,000kr exl momms.

Frågan är då om jag ska köpa bilen privat och ta ut 18,50/mil eller om jag ska ta den på firman och få alla kostnader på firman.
Ska jag leasa eller ta på avbetalning?
2
Som jag tänker: Äga privat: Inte bra i dett fall. För 18,50/mil räcker det knappt till bränsle (15kr/l och den drar 0,9). blir inte mycket kvar att betala service, underhåll, och avbetalning på bilen. Låta firman betala: Bra i detta fall. Ingen förmånsbeskattning då jag inte använder den privat och hela kostnaden ligger på företaget. Jag slipper betala med skattade pengar, jag sänker bara vinsten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.