Köp av Dator på Aktiebolag

4
Hej,

Jag driver ett aktiebolag tillsammans med två andra. Vi har kommit överens om att köpa en dator till mig som ska användas i verksamheten. Jag ska själv betala den då vi inte vill ta av företagskassan.

Hur bör vi då göra detta på smidigast sätt? Ska jag göra en insättning av aktiekapital i företaget, och sedan köpa datorn därifrån? Eller ska jag köpa den privat, och sedan bokföra som egna utlägg eller motsvarande? Någon som har ett vettigt förslag? Är ny med att driva företag så har inte riktigt koll.

Jag vill alltså att datorn ska stå på företaget, men den ska indirekt finansieras av mig privat.

Tack på förhand.
1470
246
Det låter ju som att företagskassan är ganska liten, och då misstänker jag att ni kommer att fortsätta betala lite själva då och då. Skapa tre ägarkonton så kan ni lätt hålla reda på vem bolaget är skyldigt vad. När du köper en sak till bolaget för privata pengar så tar du alltså pengarna från ditt ägarkonto, istället för företagskontot. Då uppstår en skuld till dig som du sen har möjligheter att ta tillbaka när företagets ekonomi tillåter. Tänk bara på att dom här ägarkontona aldrig får ha ett positivt saldo, för det skulle betyda att ni är skyldiga bolaget pengar, och det är inte tillåtet.
2360
37
På lånet till företaget kan du ta ut ränta. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
Hej Ingvar, Tack för svar. Du har rätt i att kassan är ganska liten. Skulle du bara kunna vara vänlig att förklara hur detta då skulle bokföras rent konkret? Och när du refererar till ett ägarkonto, är detta då ett fysiskt konto som vi bör skapa via vår bank eller är det bara ett virtuellt konto som vi skapar i vårt bokföringsprogram? Tack!
1470
246
Det är bara ett konto i bokföringen. Man brukar normalt använda 2893 som ägarkonto, och är man fler så kan man ju bara fortsätta med 2894..osv. Köper du en dator för privata pengar, säg att den kostar 20 000 ink moms, så blir det: 2893 K 20 000 1641 D 4 000 5410 D 16 000 Du plockar alltså helt enkelt pengarna från ägarkontot istället för företagskontot. I exemplet har det ju då uppkommit en skuld till dig på 20 000.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.