Inköp vid start av aktiebolag

6
Hej!

Jag planerar att starta ett aktiebolag och jag behöver en dator och telefon för verksamheten. Vad är mest fördelaktigt, att göra inköpen innan uppstart och använda dem som apportegendom för aktiekapitalet eller starta bolaget med kontanter och sedan köpa in datorn och telefonen.

Hälsningar,

Anders
1009
206
Bra fråga! Nu är jag inte helt säker, men det du "köper" AB för (alltså aktiekapitalet, apportegendom i detta fall) är inte ett inköp för bolaget utan för dig privat. Då kan du heller inte dra momsen på det. Däremot kan man ju köpa saker till AB innan det är startat och sedan ta in det precis som man skulle gjort om det köptes av AB. Då kan man även plocka ut pengar motsvarande marknadsvärdet på sakerna. Det är ju en viss skillnad där och jag vet inte om det prövats i rätten. För att vara säker bör du nog kontakta Skatteverket eller om någon annan på forumet vet svaret?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Har man möjligheten, så tycker jag det tveklöst är bättre att starta bolaget med kontanter. Ska du sätta in en dator och en telefon som apport om 50 000, så lär du vara tvungen att kunna visa att dom är värda kanske runt 70 000 för att få en revisor att skriva på intyget. Sen vill revisorn ha betalt för intyget. Allt mellan 2-4000 kr beroende på var du bor. En bolagsstart med kontanter tar ca 4 dagar, och kostar 1900, medan en med apport får göras på papper och kostar 2200 plus revisorns intyg. Hur man sen gör efter start är väl en smaksak, men man tappar ju som sagt momsen om inköpen inte görs av bolaget, eller åtminstone i nära anknytning till, så du kan lägga in kvittot i bolaget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.