Köpa bil

2
Jag driver ett AB med mig som enda löntagare men med inhyrda konsulter vid behov.

I företaget kör jag ca 1000mil med familjens privata bil. Ca 200 av dessa med släpvagn (drar mycket)

Nu vill jag köpa ny/bättre begagnad bil för företagets pengar men frugan säger nej och tycker jag ska ta högre lön. Vem har rätt. Någon som har ett bra räkneexempel vi kan diskutera kring?

Jag tänker att privatbilen slits och sjunker i värde och ska repareras och tankas med skattade pengar medan om det var företagets bil (ska ej köras privat) så är det med företagets oskattade pengar där man även kan dra moms på reparationer och drivmedel.

Vi har bra privat bil och tycker det verkar sunt att förstöra den snabbare men det kanske är bäst som frugan säger, eller?
1468
246
Eftersom man alltid kan ta ut 18,50 skattefritt för de mil man använder sin privata bil i firman, så blir det ju att man får titta lite på vad bilen drar i bränsle för att få ett hum om vad som är bäst. Har du en liten microbil som drar 0,3 l/mil, så är det ju smart att ha den privat och plocka ut milersättning. Medan om det är en större familjevan som kostar 20 kr/mil i bränsle, så är det ju inte så smart. Så i ditt fall skulle jag nog satsat på en företagsägd bil. Måste du ha släp? Kanske kunde en skåpbil vara ett alternativ? Nu har ni ju en annan privat bil, så det borde inte bli problem med skatteverket, och i synnerhet inte om du väljer nån form av 'lastbil'. Och precis som du säger, så är det rätt skönt att med gott samvete kunna ta alla kostnader för bilen på bolaget, och även dra moms. Jag har sett många som är livrädda för att bilen ska bli en förmånsbil, och så kör dom med sin privata bil istället. Sen rasar växellådan och kostar 40 000 att laga... då är det inte så muntert att den är privat, längre. Då kostar den där reparationen plötsligt bolaget 80 000 istället, när du ska ta ut extra lön för att kunna betala reparationen med skattade pengar.
2
Precis. Men då frugan är ekonom och jag har tidsbrist vore det så skönt med en ekonomisk sammanställning på just det här. Någon borde ju gjort en kalkyl med allt inräknat, även om det självklart beror på bil, mm.
1468
246
Det är för många parametrar att blanda in för att räkna på det i blindo, utan man får i så fall göra det när en viss bilmodell har bestämts. Om du exempelvis har bilen privat och höjer lönen så blir det större avdrag för bolaget och bolagsskatten minskar. Under förutsättning att bolaget går med vinst. Å andra sidan får bolaget större avdrag om bilen ägs av bolaget, och även då minskar bolagsskatten, men utan att du höjer lönen, och därmed försvinner mindre pengar till arbetsgivaravgifter. Så den delen, vem som äger bilen, lär inte ge enorma skillnader i skattehänseende, utan det handlar mer om att se lite framåt och underhållet av bilen. Jag ser det titt som tätt när jag får in material från mina kunder. Rätt vad det är så ligger det ett kvitto på 4 däck som är betalda från bolaget, fast bilen är privat och man tar ut milersättning. Ett mellanting är ju att ta bilen som en förmånsbil. Då kan du använda den fritt privat, och tar ut en mindre milersättning från bolaget när du kör tjänsteärenden. Samtidigt som bolaget står för allt underhåll. Moderna bilar, i synnerhet miljöbilar, har ju ett hyfsat lågt förmånsvärde, och det blir alltså samma effekt som om du skulle höja din lön och ha bilen privat.
Brian Cain
Behöver du ett snabbt lån? Behöver du finansiering för ditt företag? Behöver du brådskande pengar för personlig användning? Behöver låna av någon anledning? Vill du ha ett nytt hem? Kontakta oss idag: [email protected] Få dina lån nu som vi är certifierade och registrerade långivare utlåning till 2%. Våra tjänster är snabba och väldigt tillförlitliga eftersom du är garanterad att få ditt lån när du ansöker, lån godkänns inom 30 minuter efter ansökan. Kontakta oss nu på ([email protected]) och få dina lån idag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.