Från hobby till företag

1
Jag har under många år sysslat med konst-/hantverk i olika material på hobbynivå. Jag har under en tid lekt med tanken att starta ett företag (enskild firma) så jag kan sälja mina produkter. Jag har försökt sätta mig in i vad det kommer att innebära och har kommit en bit på väg men har inte hittat svar på alla mina frågor än så länge.

Eftersom jag sysslat med detta under lång tid har jag redan mycket material som jag köpt in privat samt en del färdiga produkter som jag inte använt själv/gett bort. Jag har även en del maskiner/verktyg jag köpt in privat till min hobby. Kan jag på något sätt få med mig material/produkter/maskiner in i företaget i så fall, så jag slipper "börja om från början" och hur gör jag det på enklast korrekta sätt? Kan jag som företagare köpa produkter av mig själv som privatperson och hur ska man tänka kring prissättning och bokföring i så fall? Kan jag då fortsätta använda maskinerna även för privat bruk?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.