Sälja tomt+lokal till företaget

Anonym
Hej,

det har kommit upp en möjlighet som jag ville rådfråga er.
Jag och familjen bor i en bostadsrätt på ca 105kvm och det kostar oss ca 100.000kr/år (el, ränta, månadsavgift).Värde ca 2,5mnkr.
Har en AB med bra ekonomi (ca 3mnkr likvida medel, inga lån), hyr en lokal som kostar ca 10.000kr/månad.
Nu har jag hittat en villa på 140kvm + garage på 160kvm, tomten ca 4500kvm. Kostand: ca 5mnkr, boendekostnad 144.000kr/år.
Nu till min fundering. Om jag köper fastigheten kan jag sälja tex 2000kvm tomt med stora garaget till företaget (och flytta verksamheten där förstås) för ca 2mnkr? Pengarna kan jag betala en stor del av bolånet som sänker boendekostnaden till ca 50.000kr/år . Det blir en win-win läge för verksamheten och privat också. Tänker jag rätt?

Mvh D.F.
1009
206
Hej, Självklart kan du sälja till ditt AB. Ska du sälja tomt behöver du ju stycka av en bit mm. Tar ett tag och kostar en del, men helt klart går det. Det du får tänka på är att du inte kan sätta vilket pris som helst när du säljer eller köper mellan dig och ditt bolag. Du måste ha ett marknadspris. I det här fallet kan en fatighetsmäklare hjälpa dig med det. Och för ev framtida frågor eller granskning av Skatteverket ska du såklart ha värderingen skriftlig och spara den. Ett alternativ i sammanhanget kan vara att hyra ut garaget till företaget. Det är kanske separat från bostaden och med egen ingång. Du får kolla upp reglerna där så att du inte gör nått fel där. Du fåt tex inte använda yta som du hyr ut till att förvara privata saker.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.