Hur bokför jag inköp av inventarie på avbetalning

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 1
Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag skall bokföra ett inköp på avbetalning.
Det är ingen kontantinsats utan rent lån.

1221- inköp av inventarien
2350- Lån
8410- Räntekostnad
2641- Moms
3540- Faktuerings avgift

Det kommer vara månadsvis avbetalning med första förhöjda när momsen kommer tillbaka.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

MVH

Annika
Inlägg: 1353
Tack mottaget: 187
#40997
Vid första inköpet av inventarien så blir det ju oftast bara : ( vi låssas att den kostar 100 000 + moms )

1221 D 100 000
2641 D 25 000
2350 K 125 000

Vid avbetalningarna sen så bokför du uttaget från företagskontot och delar upp på lån och ränta. Ex:

1930 K 5000
2350 D 4000
8400 D 1000

Vill du greja med nån faktureringsavgift så ska det inte vara på ett 30-konto. Den avgiften är när du själva skickar ut en faktura och tar en avgift för det.
Inlägg: 1
#40998
Tusen tack 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.