Köpa eller Leasa?

15
Hej Allihop!

Jag funderar på att börja med varu-leveranser till mina framtida kunder. Jag kommer att behöva en liten skåpbil typ en Renault Kangoo eller liknande.

Jag har plöjt flera sajter på nätet för att se liknande inlägg men inget passar just min situation!

Jag driver ett handelsbolag och har typ max 20 lax att köpa in en begagnad bil! Jag räkna med att dagligen köra ut varor eller besöka kunder inom Stockholm.

Som ni ser så har jag små ekonomiska resurser, dock tror jag på min ide och är säker på att jag kommer att sälja "många men små" partier och växa sakta men säkert!

Frågan är:

- Ska jag köpa en begagnad bil eller leasa en?
- Ska jag köpa privat eller genom firman?

Vilken har bästa ekonomiska fördelar långsiktig (typ 1 år)?

Tacksam för all hjälp


1165
Ett år är ju inte så lång sikt, men OK.[br][br]Om du kan skruva lite bil och göra enklare reparationer själv, så är en begagnad bil i privat regi rätt så lönsam när man plockar ut milersättningen skattefritt. En förutsättning är då att man använder samma bil privat, skall man ha en extra bil blir det inte särskilt bra ekonomi. Likadant om du inte skruvar och fixar småfel själv, då är det bättre att firman får verkstadsräkningarna.[br][br]Leasar du en bil brukar avtalen vara på 36 månader och kostar för en ny kärra runt 3.600kr/månad om du inte vill betala en första förhöjd leasingkostnad på 35-40.000kr. Leasar du så ta det helst via företaget, för milersättningen räcker inte till de där kostnaderna.[br][br]Själv har jag en gammal "skrotbil" med dragkrok som jag äger privat, och företaget äger en släpkärra som är betydligt nyare än bilen.
15
Leasingen verkar ju mer lämplig när saker och ting rullar på en säkrare basis![br][br]Tack för info:t![br][br]Mvh[br][br]Mario

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.