Gratisprogram?

12
Hej!

Jag planerar att köpa ny dator och då kommer jag även att behöva nytt virusprogram, bildbehandlingsprogram osv. som behövs i mitt företag (enskild firma). De jag har idag hade jag redan innan jag startade mitt företag och är gratisversioner som jag har laddat hem helt lagligt, och min tanke var att göra detsamma även till den nya datorn. Nu idag fick jag dock en fråga om i fall det verkligen är lagligt att använda mig av gratisversioner i näringsverksamhet, men visst måste det väl var det eller?

God Jul på er!
632
3
Klart det är lagligt.[br][br]Varför skulle någon opponera sig mot att du minskar dina kostnader? Det leder ju bara till att du gör en större vinst och betalar mer i skatt.
1324
2
Där får man nog läsa licensavtalet för resp programvara. [br][br]Det är ganska ofta det står på gratisprogrammen att det gäller gratis för privat användande. Men inte för kommersiellt användande.[br][br]Ex såg jag på något program jag installerade förra veckan att det var ok för ex 10 datorer som mest för ett företag. Om man ville använda det på fler hänvisades det till en annan produkt som dom sålde. (har för mig att det var Microsofts eget antivirus men jag kommer inte ihåg. )   [br][br]Hans
632
3
Såg att vi tolkade frågan olika. Det enda jag tog hänsyn till var om skatteverket skulle ha några invändningar eller inte.
12
Tack för era svar! Och det var bra med era olika tolkningar, men då var det som jag trodde, så länge inte tillverkningarna har några begränsningar så ska det vara fritt fram  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.