Moms på varor från annat EU-land

29
1
Hej, Jag har handlat varor från Danmark. De har lagt moms på fakturan även fast jag meddelat mitt VAT-nr.. Det har jag aldrig varit med om tidigare när jag handlat från andra länder inom EU. Har de verkligen rätt till det? Tacksam för svar.
1469
246
Nej, returnera fakturan och säg att du ska ha en utan moms.
29
1
Tack snälla för ditt svar. Jag fick mail om att varorna skickats och även fakturan var på mail. Jag skrev då och påpekade om momsen, men de svarar inte på det. Känns inte bra, men jag får hoppas att det går att rätta till. Är det vanligt att företag gör såhär? De har andra återförsäljare i Sverige, man undrar ju om de gått med på att betala dansk moms..
1469
246
Det händer ibland när det är en ny leverantör, men de flesta brukar ju skicka en ny faktura. Det finns ju ingen vinning för dom att fakturera med moms, om det inte är så att dom struntar i att redovisa den. Skulle du ändå betala med moms, så finns det en tjänst på skatteverket där man begär tillbaka moms från EU, i detta fallet Danmark då. Men det är rätt omständligt, så det gör man endast i undantagsfall.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.