Fastighet eller Goodwill

1
Hej!
Jag skall överta en butik där verksamheten ligger i en bostadsrätt. Mäklaren vill veta vad han ska skriva i köpekontraktet avseende priset på bostadsrätten. För säljarna spelar det inte någon roll. Vad ska jag säga. Är det bättre att skriva vad bostadsrätten är värd? Eller är det bättre att skriva hela beloppet som ett köp at bostadsrätten?

Tacksam för svar!

Ulf
1472
246
Bostadsrätt är enklare att värdera, så jag skulle nog satt alltihop på det. Goodwill är lite mer suspekt enligt skatteverket.
1
Tack för svaret. Gäller det även om mäklaren värderar bostadsrätten till halva köpeskillingen?
1472
246
Frågan är väl snarast vem som värderar det som blir över, dvs goodwillen? Eftersom du köper verksamheten av nån annan, så [b]bör[/b] det inte bli några problem oavsett vilken nivå som läggs på respektive del. Du har ju defacto betalat en summa pengar till säljarna, och på nåt sätt måste du ju bokföra det. Är det inga inventarier? Vi har däremot haft fall där en person jobbat med en grej i hela sitt liv och byggt upp ett stort kontaktnät och kundregister. Men det var värt noll och intet enligt skatteverket när vi hade tagit upp det som goodwill när han startade bolag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.