Varning SPCS Admin 2000

52
7
KÖP INTE det här programmet, det är rent skräp!

Artikelhanteringen är undermålig, inköpsfunktionen är helt ofungerande.

Användargränssnittet är fullständigt ostandard och väldigt tungjobbat.

Vismasoftware verkar vara ekonomisystem-branchens flugor, ständigt på jakt efter skit att äta.
Först egna systemet GLOBAL, sedan uppköp av SPCS och XOR, alla tre rena katastrofer!
101
Hej,[br][br]Jag använder själv SPCS och ar gjort sen jag började med bokföring. Har provat ett par olika versioner av SPCS, och varit mycket nöjd. Enkelheten, förståelsen etc.  :P[br][br]Har du något bättre, berätta gärna?[br][br]//Marta
52
7
Bokföringen sköter inte jag så hur den fungerar kan jag inte uttala mig om.[br][br]Tilläggsfunktionerna man köper till i 2000 är däremot ett skämt, och ett riktigt dåligt sådant![br][br]Hanteringen av offert/order/inköp är otroligt klumpig och ointuitiv och dessutom ganska rejält buggig.[br][br]Generellt vad gäller ekonomisystem så suger de, och det rejält. Utvecklarna verkar inte komma mycket längre än till bokföringen, resten blir något slags ogenomtänkt påhäng. Märkligt nog brukar dessa utvecklare ha tid att först skriva en egen databas och sedan lägga massor av tid på att uppfinna ett helt nytt användargränssnitt som inte liknar något annat, detta trots att det till varje datormiljö finns tjocka böcker om just hur program skall se ut för att passa in.[br]
73
Hej alla SPCS-fan :)[br]Jag har läst många trådar angående SPCS och även en del mindre intelligenta förslag om att dess brister skulle bero på smålänningar :)[br]Nåja, håll till godo med en smålännings synpyunkter. För det första.... Ni klagar på ett bokföringsprogram och lägger sedan till att ni inte bokför...??[br][br]Lite historik: SPCS har en tradition att tillverka billiga, enkla program för dem som inte behöver mer än den viktigaste basfunktionerna. SPCS har aldrig utgivit sig för att vara ett alternativ till de stora drakarna. Vi har även Tieto Enator här i Växjö. Vill ni göra av med pengar kan de säkert hjälpa er. A+ har säkert all funktionalitet som efterfrågas.[br][br]Jag har en liten handdator med GPS, men använder fortfarande det enastående lilla programmet SPCS Väg. det är lite gammalt och en del vägnummer stämmer inte, men i det stora hela är det helt suveränt. Kanske är vi smålänningar de enda som bryr oss om vad det kostar, men SPCS har ofta det jag behöver. Basfunktionalitet.[br][br]Öppet gränssnitt och bättre databaser kan som sagt säker Tieto hjälpa er med.[br][br]Att SPCS saknar stöd för artikelhantering och inte fungerar när man ska bokföra i detaljhandel är ett väl känt faktum. Så har man de kraven och landar med en kartong från SPCS, ja då var det nog mer ens egen kravspecifikation det var fel på, snarare än SPCS program.[br][br]Som sagt... SPCS är inte bäst, långt därifrån, men det är oftast mest för pengarna, samt en massa onödig funktionalitet avskalat.[br][br]Jag skulle tro att vi är några stycken som är rätt nöjda med SPCS och att lägga in en varning, tycker jag nog är aningen överdrivet.[br][br]Köpt fel program? Gör om, gör rätt![br][br]Vänliga hälsningar från en stolt, äkta och infödd smålänning :)[br]Magnus Danielsson
[email protected]
070-679 46 73
http://www.mddata.se
822
48
[quote author=magnusd link=topic=2345.msg8866#msg8866 date=1179168976][br]Hej alla SPCS-fan :)[br]Jag har läst många trådar angående SPCS och även en del mindre intelligenta förslag om att dess brister skulle bero på smålänningar :)[/quote][br][br]Jag kan hålla med till 100 % att eventuella brister INTE beror på smålänningar  :mrgreen:[br][br]Mvh Patrik
73
SPCS finns TACK VARE oss smålänningar!  ;D
[email protected]
070-679 46 73
http://www.mddata.se
758
1
Vet inte om det är så många seriösa företag som väljer SPCS [br]som bokföringsprogram. :vissla[br]Det är ju inte företaget som ska anpassa sig efter programmet, utan programmet ska ju[br]anpassas efter företaget.[br]Ett program som innehåller enbart basfunktioner, kan aldrig utgöra ett alternativ[br]för en kreativ och ambitiös företagare. :mrgreen:[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
73
Suck! Såna kommentarer från en granne i Blekinge... :vissla  ;)[br][br][quote]Vet inte om det är så många seriösa företag som väljer SPCS [br]som bokföringsprogram.[/quote][br]Vilka säljer de sina program till då? Bara oseriösa?[br][br]Att vara självkritisk tycker jag är viktigt. Om man landar med ett program som inte uppfyller ens behov, då bör man fundera på varför man valde fel. [br][br]Med risk för att bli hängd av mina kollegor i IT-branchen..... Man bokförde ju med penna och papper för inte så värst länge sedan och ärligt talat tror jag inte det nödvändigtvis behöver hänga på vilket program jag använder. Det är lite för lätt att skylla på programmet.[br][br][quote]Ett program som innehåller enbart basfunktioner, kan aldrig utgöra ett alternativ[br]för en kreativ och ambitiös företagare.[/quote][br]Nej, inte om man säljer bokföringsprogram :) Jag upplever inte det som ett problem att vara vare sig seriös, kreativ eller ambitiös, men det är ju å andra sidan min egen bedömning  ;D[br][br]Hälsningar[br]Magnus
[email protected]
070-679 46 73
http://www.mddata.se
1616
4
Jag håller med magnusd även om han är smålänning.  :P[br][br]Jag anser heller inte att man bör misskreditera annans verksamhet, produkt/tjänst med dold profil. Vilket minskar seriousiteten i inlägget och enbart kan tolkas vara spritt för misskreditering. Konkurrent eller annan form av missnöje?[br][br]Jag har tyvärr dålig koll på reglerna gällande detta men det kanske Patrik kan svara på.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
48
Vi låter det vara öppet för åsikter så länge det inte är allvarliga personangrepp, hot, ja ni hänger med. (Det låter mest som om Martin hade bokfört kvällen innan med mindre bra resultat..  :mrgreen:)[br][br]
640
5
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2345.msg8872#msg8872 date=1179175611][br]Vet inte om det är så många seriösa företag som väljer SPCS [br]som bokföringsprogram. :vissla[br]Det är ju inte företaget som ska anpassa sig efter programmet, utan programmet ska ju[br]anpassas efter företaget.[br]Ett program som innehåller enbart basfunktioner, kan aldrig utgöra ett alternativ[br]för en kreativ och ambitiös företagare. :mrgreen:[br][br][/quote][br][br]Det finns det företagare som använder sin kreativitet till annat än bokföring Stefan  :roll:[br][br]MVH[br][br]R
456
1
Ok det finns bokföringsprogram, eller snarare ekonomiprogram... Eller kanske till och med affärssystem för mindre pengar som fungerar alldeles ypperligt som verktyg i verksamhten. Allt från CRM till dokumenthantering och ekeonomistyrning. Har man dessutom integration med Outlook så kan man verka ännu bättre ;-)[br][br] 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.