Vad gäller vid en avbokning av ett jobb?

14
Jag jobbar som frilansfotograf och undrar vilka rättigheter jag har när en kund avbokar ett jobb samma dag som jobbet skulle utförts eller senast 24 h innan. Har jag rätt att ta ut full ersättning för det jobbet även om jag inte levererar några bilder?
Om jobbet avbokas samma dag har jag ju inte möjlighet att ersätta det med ett annat jobb och får alltså ett inkomstbortfall, som jag ser det borde jag ha rätt att ta ut full ersättning men vad säger lagen egentligen om det?

Mvh, e
720
Vad säger ditt avtal med kunden? Det är det enda som gäller.
1616
4
Jag arbetar bl a som frilansillustratör så på ett sätt är vi inom likartad bransch.[br][br]Vad som gäller är att du ska ha gjort upp ett avtal innan gällande jobbet, en offert samt fått av kunden en accept på detta. I den offerten ska du skriva ut att ex avbeställningar ska meddelas senast... ej avbokade bokningar debiteras med ...[br][br]Då har du klargjort det tydligt för kunden och minskar risken för inkomstbortfall och konflikter.[br][br]Men jag ser inte att du kan ta betalt för något som ej är uppgjort från början. Du har trots allt inte levererat något till kund. Och skulle du ändå debitera kunden för den uteblivna dagen är risken större att du får en bestridan och sedan är härvan i full gång vilket kan bli långdraget. Samt till en kostnad av ditt rykte.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
14
Det står inget alls om avbokningar i avtalet med kunden däremot har kunden bestämt att ca 50% utgår i ersättning för ett avbokat jobb. Detta har de bestämt utan att först disskuterat det med mig eller de andra fotografer som arbetar för dem. Jag har sagt att jag ej är nöjd med ersättningen men det bryr de sig inte om överhuvudtaget.[br][br]/e
1616
4