Pris per enhet

30
Hej!

Jag var på Noliamässan i Umeå och tyckte att jag gjorde en bra affär. Köpte svetstråd av ett företag från Skövde och i min enfald så tyckte jag att jag hade fått ett bra pris.
Igår så kom svetstråden och även fakturan. Då har dom tagit betalt per kilo och alla mina tidigare inköp (visserligen från andra företag) har varit per rulle. Jag tog kontakt med företaget som jag handlade av och dom säger att dom går i konkurs om alla deras kunder håller på som jag och så påstår dom att när jag handlar på en mässa så finns det ingenting i lagen som säger att jag kan returnera varorna.
Har dom rätt i det här?
Har dom det så blir det väl så att jag går i konkurs istället, eller så får jag byta branch och börja sälja svetstråd.

/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
1616
4
Jag har inget exakt svar på detta men jag skulle ifrågasätta offerten och accepten. Finns det specificerat i den att fakturering sker kilovis och ej per rulle? I så fall skulle jag kontrollera hur många kilo ni har kommit överens  om.[br][br]
Må väl!
30
Problemet är att jag aldrig fick någon offert utan affären gjordes muntligt på mässan medans säljaren skrev i sitt orderblock. Om jag t.ex säger att jag vill ha fyra st så menar jag 4 rullar för styckpriset 300:- + moms och säljaren gillar ju mig jättemycket och skriver fort som f..n 4 rulllar x 15 kg x 300:- + moms.[br]Räknar man på exemplet så ser man ju att det blir lite mer än öresavrundningen i skillnad.[br]Visst gjorde jag fel som inte tog en kopia på ordern, men jag börjar bli gammal och har nu drivit företag sedan -86 och alltid trott gott om folk (även säljare). Därav mina problem.[br][br]/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
205
1
Har du skrivit på något? Även om muntliga avtal gäller, så är ju din uppfattning att avtalet gällde något annat än det han hade som uppfattning. Då bör det vara enkelt för dig att bestrida fakturan eftersom han inte, enligt din uppfattning, följde avtalet. Då bör bevisbördan ligga på honom, att påvisa att ni faktiskt kom överens om kilopriset.
456
1
[quote author=Baronen link=topic=2732.msg11462#msg11462 date=1187965851] Om jag t.ex säger att jag vill ha fyra st så menar jag 4 rullar för styckpriset 300:- + moms och säljaren gillar ju mig jättemycket och skriver fort som f..n 4 rulllar x 15 kg x 300:- + moms.[br]/ Johan[br][/quote][br][br]Såg du att han skrev detta? Ifrågasatte du inte själva mattematiken?[br][br]Jaja, det tråkiga är väl att dom gör ett snabbt klipp just nu, istället för att bygga långsiktiga kundrelationer. Att ens prata konkurs i detta sammanhang tyder mer på deras mentalitet än affärsmannaskap..[br][br]För att beställningen skall vara s.k. juridiskt korrekt så skall du ha mottagit en offert, kopia på ordern eller något annat som i klartext specar det ni kommit överens om, som du så lämnat accept på.[br]Muntliga avtal är giltiga, men har man olika uppfattningar så går man på vad som är praxis i branschen. Och det vet du nog själv bäst vad som är...
720
Något som skulle tala mot dig och för säljaren är den stora prisskillnaden. Du tror du köper en rulle för 300 kr när det priset de har är 4500 för en rulle. Endera är de extremt mycket dyrare än alla andra, eller också borde du faktiskt ha reagerat på priset att det inte rörde sig om priset för en hel rulle.
219
1
[b]Ångerveckan gäller:[/b][br]- vid hembesök[br]– då säljaren sökt upp dig i din bostad, på din arbetsplats, på ett sjukhus eller på någon annan plats där du inte bara är högst tillfälligt. [br]- då avtal sluts hemma hos någon annan konsument (homeparties) eller under en utflykt som organiseras av näringsidkaren. [br]- vid telefonförsäljning när en säljare oombedd ringer upp dig. Lagen gäller även om du själv ringer tillbaka till säljaren därför att du kanske inte hade tid att prata med säljaren när han först kontaktade dig. [br]- bara då säljaren yrkesmässigt erbjuder dig varan eller tjänsten. [br][br]Ångerveckan omfattar köp, hyra, leasing eller tjänsteavtals k lös egendom, t ex varor, som du eller din familj ska använda för privat bruk. Det kan vara böcker, persienner, hushållsmaskiner etc som erbjuds dig vid hembesök eller på telefon.[br][br]Tjänster i allmänhet.[br][br][b]Ångerveckan gäller inte: [/b] [br]- vid köp, hyra leasing eller tjänsteavtal i butik [br]- på auktion, [b][color=red]mässor[/color][/b] eller marknader [br]- på postorder [br]- om du själv uttryckligen begärt att näringsidkaren skall komma hem till dig [br]om försäljaren vid hembesöket träffar avtal med dig om andra varor eller tjänster än det som för vilket besöket begärts [br]- mellan privatpersoner eller mellan näringsidkare och inte heller vid köp, hyra, leasing av fast egendom, när avtalet gäller uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten.[br][br]Däremot gäller den [br][br]om du köper en husbyggsats, s k monteringsfärdigt hus [br]livsmedel som näringsidkaren kör ut regelbundet [br]fondpapper, t ex aktier, obligationer och varor och tjänster som kostar mindre än 300 kr
1616
4
[quote author=sod link=topic=2732.msg11473#msg11473 date=1188024456][br][b]Ångerveckan gäller:[/b][br][br][/quote][br][br]Ångervecka gäller inte för företag. För jag antar det rör sig om företags beställning?
Må väl!
30
Ångerveckan gäller inte pga att jag har handlat för mitt företag. [br]Jag såg att han skrev i orderblocket, men jag såg inte vad han skrev. När han hade skrivit klart så läste han upp artiklarna och antalet, men inte priserna. Jag godtog naturligtvis det han läste för det stämde ju. Sen är det väl så att han som säljare av svetstråd kan multiplikationstabellen för 15 i huvudet, så om han säger 4 rullar eller 60 kg spelar väl ingen större roll (tycker väl han).[br]I går eftermiddag fick jag kontakt med honom igen och han kan tänka sig att sänka priset från 300:- till 280:- för att kompensera mig, men absolut inget mer.[br][br]/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
190
Kan inte ge så många konkreta tips, men du skall du definitivt bestrida fakturan - utifrån grunder som att priset är alldeles för högt jämfört med marknadspris, att du uppfattade priset rörde per rulle och inte kilo samt att säljaren aldrig gav något totalpris (och därmed inte kan styrka sin rätt).[br][br]Rättsligt stöd för detta hittar du i köplagen §47 [br][br]"47 § Har köparen fått en räkning, är han bunden av det pris som har[br]angetts i räkningen. Detta gäller dock inte, om han inom skälig tid[br]meddelar säljaren att han inte godkänner priset, om ett lägre pris[br]följer av avtalet eller om det fordrade beloppet är oskäligt."[br][br]Priset är således både oskäligt och följer enligt dig inte det muntliga avtalet.[br][br]Räkna sedan fram vad du anser vara ett rimligt pris och försök komma till en förlikning om priset, alternativt en förlikning som innebär att du skickar tillbaks varorna.
2066
2
[quote author=Baronen link=topic=2732.msg11480#msg11480 date=1188031207][br][...][br]så om han säger 4 rullar eller 60 kg spelar väl ingen större roll (tycker väl han).[br][...][br][/quote][br][br]Vänta lite nu... har du fått ett pris på 4500 / rulle (300kr * 15kg) för vanlig migtråd? Det låter enormt dyrt, eller var det för att svetsa guld och ädelmetaller ;)[br]Bestrid fakturan, skriftligen - skickas helst rek till mottagaren. Har du lust att pm'a mig vilket företag det är? Jag verkar i Skövde och har en del kontakter så det vore intressant...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
30
Jag behöver inte dölja vilka företag som jag gör dåliga affärer med. Dom heter "Svenska Effectum Försäljnings AB", men marknadsförs under namnet "Effectum". [br][br]Efter många mail och telefonsamtal till dom så har dom nu svarat att dom ska kreditera så fort som svetstråden finns på deras lager, så nu måste jag skicka det på en gång. Problemet som kvarstår är ju att jag bara har fått en rulle av beställda 4. Däremot så har dom ju fakturerat för 4 (eller 60 kg), och då kan man ju undra vad som kommer att stå på krediten. 15 eller 60 kg?[br]Jag vart i alla fall tvungen att hota med att betala in pengarna till Länsstyrelsen på ett spärrat konto i väntan på att det görs upp i rätten. Då förstod dom väl att dom skulle förlora.[br][br][br]/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
2360
37
Det där är metoder vrånga företagare förstår, synd att man inte kan praktisera på SKM. Om 90% försvann så skulle nog Sverige gå bra så kunde de hålla på med skumrask istället för att ge sig på småföretagare. Grrrrr Grrrrr Grrrrr
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Lars, det här är inte en tråd om SKM (som för övrigt heter SKV (Skatteverket) numera). Förstår inte vad ditt inlägg gör här.
2360
37
Det är bra att du förtydligar förkortningen. Inlägget skulle kunna finnas överallt men jag gör det i begränsad omfattning. Det måste bli proteststorm skv agerande annars kommer det inte finnas några småföretagare kvar. De flesta tror att det bara är guld och gröna skogar, men så är det inte.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Proteststorm mot vad? Den här tråden handlar om att en person/företag inte är nöjd med sitt köp från annat företag. [br][br]Varför blanda in SKV i det? De kan inte göra något åt det här.
456
1
Jag tror ingen missat din ståndpunkt vad gäller SKV, Lars. Men kan du inte fortsätta i avsedd tråd för det?[br][br]Lite synd att svärta ner andras trådar med negativa inslag om våran kära myndighet.
2360
37
Du har rätt Jörgen jag ska överhuvudtaget inte blanda in myndigheter fortsättningsvis i mina inlägg, och det är klart att min avsikt inte var att svärta er någon utan tvärtom. Nog om detta från min sida.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.