indrivning av skuld av privatperson?

3
hejsan.

jag har nu haft mitt AB i 9-10 månader och för första gången blivit "lurad".
jag har en kund som fått en tjänst utförd av mitt företag och tagit springnota.

jag har alla personuppgifter, adress mm. om kunden.
jag har varit i kotakt med honom och han har lovat att under en månads tid nu
att komma förbi och betala, men dyker aldrig opp. han har nu slutat svara på sina
telefoner.

innan arbetet utfördes togs INGEN kreditprövning.
jag har anmält misstänkt springnota till polisen.


hur ska jag gå tillväga för att få in skulden? det är en skuld på 8000kr
hur mycket i indrivningsavgift har jag rätt att ta ut och hur mycket i ränta?

Hälsn. Robin Banx.
2360
37
Att polisanmäla i ditt fall var bra och det är möjligt att han gör upp och anmälan tars tillbaka. Så går det ofta till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Är det i form av konsument eller företagare som tjänsten köptes av kunden?[br][br]Vilka betalningsvillkor hade ni kommit överens om?[br][br]Att du inte tog en kreditupplysning spelar ingen roll - det gör du för att själv kunna göra en bedömning om personen skall få köpa på krita eller inte, i efterhand spelar det ingen roll.[br][br]Polisanmälan möjligtvis skrämmer honom, men i övrigt hjälper det förmodligen ingenting -tror inte polisen driver utredning om bedrägeri för en sådan sak. Istället är det Kronofogden du skall höra av dig till.[br][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.
193
Banx, du har två möjligheter att driva in betalningen av din kund:[br][br] rtfm Alternativ 1: Kontakta ett inkassoföretag.[br][br] rtfm Alternativ 2 (rekommenderas): Gå in på www.skatteverket.se och Kronofogdemyndigheten. Läs om hur du gör ett [b]betalningsföreläggande[/b]. [br][br]Börja med ett skriftligt påminnelsebrev. Skriv att om kunden inte betalar, så kommer du att skicka ärendet vidare till Koronfogden.[br][br]Du har rätt att lägga på dröjsmålsränta (beroende på vad du och kunden kommit överens om), påminnelseavgift och omkostnader för att du driver ärendet vidare.[br][br]Lycka till!
1616
4
[quote author=Wooster link=topic=2753.msg11586#msg11586 date=1188387076][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.[br][/quote][br][br]Akademisk? Utveckla gärna.[br][br]Du har rätt att ta ut den dröjesmålsränta som ni gjort upp om enligt offert accept och faktura. Enligt gällande räntelag. Tidigare kallades detta á Diskonto. Har ni inte gjort upp om någon dröjesmålsränta har du så vitt jag vet ingen rätt att kräva sådan.[br][br]
Må väl!
193
Banx, såg att Skatteverket har ändrat sin webbplats totalt. Jag tycker att den är betydligt sämre nu för jag hittar inte själv den information som fanns om betalningsföreläggande (som förut var jättebra).[br][br]Alla förändringar tycks inte vara av godo...  Grrrrr[br][br]Mitt tips till dig är att ringa Skatteverket - trots att det innebär att du får köa i telefon - och fråga dem hur du ska gå till väga för att göra ett betalningsföreläggande.[br][br]Skulle tro att de rekommenderar dig att skriva en betalningspåminnelse. Har du något bevis för att kunden beställt din tjänst, och för hur stort pris? Om du driver detta ärende, så är tyvärr bevisbördan på dig.[br][br]Ännu en gång - Lycka till! Tråkigt att du blivit lurad - man vill ju tro på folk...[br][br](Har själv haft med Kronofogden att göra några enskaka gånger, och det har fungerat mycket bra!)
1616
4
Håller med SKV:s webbsida är katastrofal just nu.  :blink[br][br]Blankett för ansökan om betalningsföreläggande finns här:[br]http://skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800077883/901206.pdf[br][br]Här finner du lite kort om lagarna:[br]http://skatteverket.se/rattsinformation/foreskrifter2007/2000/rsfs200002.4.18e1b10334ebe8bc80002223.html[br][br]Dessa kan du söka på:[br]www.notisum.se[br]i lagboken.[br]
Må väl!
2066
2
Använder själv ett inkassobolag (ett duktigt lokalt sådant) och det fungerar mycket bra. Framförallt slipper jag ägna tid och kraft åt kunder som jag inte tror kommer betala frivilligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
190
[quote author=Mojo link=topic=2753.msg11600#msg11600 date=1188407670][br][quote author=Wooster link=topic=2753.msg11586#msg11586 date=1188387076][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.[br][/quote][br][br]Akademisk? Utveckla gärna.[br][br]Du har rätt att ta ut den dröjesmålsränta som ni gjort upp om enligt offert accept och faktura. Enligt gällande räntelag. Tidigare kallades detta á Diskonto. Har ni inte gjort upp om någon dröjesmålsränta har du så vitt jag vet ingen rätt att kräva sådan.[br][/quote][br][br]Kanske slarvigt uttryckt med akademisk - bara att jag kände igen mig i Banx situation - man har en fodran och när den förfallit vill man driva in den med ränta och avgifter. Vad man har rätt till i ränta och avgifter är dock inte huvudproblemet, problemet är att man inte fått sina pengar - och begär man ränta och avgifter är risken att situationen mellan borgenär och gäldenär låser sig och man inte får några pengar alls.[br][br]Ofta gäller det att vara taktisk - se till att gäldenären inte kan skylla på att inte ha fått sin faktura, inte uppfattat rätt förfallodag eller inte ansett sig fått varan eller fått fel vara eller att kunden uppfattat andra betalningsvillkor och så vidare. Är kunden konsument får man vara ännu mer taktisk eftersom osäkerhetsfaktorer oftast tolkas till konsumentens fördel.[br][br]Har man väl lyckats "prata ner" gäldenären så att denne inser att man inte kan skylla på något och dessutom hotat gå till kronofogden men är beredd att göra upp i godo (betala skulden och slipp merkostnaderna) så brukar man kunna nå en förlikning. Vilket både gäldenär och borgenär tjänar på.[br][br]Angående ränta så får den tas ut efter att kunden fått kravet till kännedom och givetvis efter förfallodag - dock har man rätt att ta ut ränta av näringsidkare även utan att detta påpekats när man ställt sitt betalningskrav. Med konsumenter tror jag dock att det måste påpekas, men är osäker. Själv har jag alltid med det i avtalen jag sluter med kunder.[br][br]Avgifterna man får ta ut är dessutom rätt små - 50 kronor för en betalningspåminnelse, max 350 kronor för adminstrationen om jag minns rätt. Dock alla avgifter till Kronofogden. Däremot får man själv betala avgifterna till kronofogden om inte gäldenären kan betala - varför det kan vara värt att inte gå till kronofogden förrän man vet att man har chans att få ut sin fodran.[br][br]Har man någon form av säkerhet får denna oftast bara användas för att betala ursprunglig fodran - om man inte ställt säkerheten till ett större belopp än den ursprungliga fodran.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.