missat kravet på CE-märkning

3
Mitt blivande företag skall innehålla handgjorda leksaker i främst trä- och textilmaterial. Produkterna är planerade att säljas via hemsida och i miljöer för lite robusta hantverk. Upptäckte nu till min fasa att jag missat CE-märkningen, vilket ju är ett krav för att få sälja leksaker.
Jag är osäker på om mina produkter skulle klara flamsäkerhets- och hållbarhetstestet för CE-märkning.
Produkterna är småskaliga modeller av vuxenutrustning. T.ex är min sjömanssäck 10 cm hög, medan samma modell i original är 60 cm hög. Kan jag kringgå CE-märkningen genom att i stället för "leksaker" använda uttrycket "souvenirer" eller "lekfulla souvenirer" ? Kanske det finns en fiffigare lösning?
Vet någon vad en CE-testning kostar, om det ändå är enda utvägen?

förhoppningsfull
Annika

1616
4
Det är lite lurigt att försöka dölja inriktningen så här säger KO:[br]http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1029&lngArticleId=2840[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
3
Tack för ditt svar. Jo, jag läste bl.a just den där länken och insåg att här ligger jag illa till. [br]Men är min tanke helt galen ändå? Att jag väljer en annan målgrupp, souvenirköparna, eller köpare av hantverk. Hantverk tillverkas ofta i mindre modeller, tovade får eller snidade trähästar, miniatyrer av olika slag. Dessa brukar väl inte ha CE-märkning, eller misstar jag mig här? [br]Smileysar ska jag i alla fall undvika att använda, det blev inte alls som jag tänkt mig. Ville ha den där chockade smileysen.....[br][br]Annika
1616
4
Det bästa du kan göra är att leta upp den som arbetar med CE-märkning och certifiering för att se vad de ställer för krav på din produktion eller om de godkänner den. Samt vad detta kostar. Googla på "CE-märkning" eller "CE-certifikat" Du borde få upp ett antal träffar tror till och med at tdu direkt kan söka på detta på eniro om jag inte missminner mig. Då kan du få upp de som ligger nämast dig.[br][br]Kan hända att du kan undkomma CE-märkningen om det gäller hantverk speciellt konsthantverk. Men är osäker på hur det gäller då brukskonst om det speciellt syftar till att användas av barn.[br][br]Smileysen kan du ändra genom att redigera ditt första meddelande. Dock finns inte den chockade med bland varianterna.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
3
Magnus, tack för tipsen. Jag startar med att googla. [br][br]Annika
Anonym
Hej Annika! Nu, 10 år senare söker jag samma svar som du sökte då. Hur gick det för dig? Kom du fram till om det gick att certifiera det som konsthantverk för bruk..? Mvh Malin

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.