Köpa bilder och köpa rättigheter för text

57
Hej allihopa!
Jag håller på med ett utvecklingsprojekt som kan komma att kommersialliseras och har fågor rörande hur man går tillväga för att köpa bilder och illustrationer att använda i utbildningsmaterial. Jag har kollat runt lite på internet men inte funnit något med direkt rimliga priser. Någon som känner till något? I en bok rör det ju sig om hundratals bilder och illustrationer.
Sen undrar jag om det finns någon som vet hur man går tillväga om man skulle vilja beställa en text från någon. Säg att jag vill att någon ska skriva 5000 ord om myror. Hur går jag tillväga för att köpa denna text? Behöver vi skriva avtal om att de ekonomiska rättigheterna ska tillhöra mig (eller är det som en hantverkare som bygger en veranda åt mig)? Vart finner man sådana avtal? Behöver "författaren" F-skatt eller kan det vara en vanlig privatperson?
Uppskattar mycket om någon har information om detta!
193
Hör med Mojo här på forumet, han är illustratör, serietecknare, logotypskapare med mera. Han borde kunna ge dig den information du behöver.
1616
4
Jag återkommer gärna till denna tråden med svar. Just nu födelsedagskalas.
Må väl!
1616
4
Kort tid mellan kaffe och tårta. Här kommer ett svar. Ber om ursäkt om det kan verka virrigt men jag hoppas du finenr en röd tråd i det jag skriver.[br][br]När man köper bilder så ska man göra klart för sig vilken rätt man köper dvs vilken omfattning man har rätt att använda bilden. Samt hur den levereras.[br][br]Bildernas rättigheter styrs av upphovsrättslagen som kan vara matnyttig att läsa för att förstå vad man egentligen köper.[br][br]Vad gäller massa bilder i böcker så hänger det ihoåp med bokens budget och lönsamhet.[br][br]Rimliga priser beror sig på vilka priser du jämför med. Är alla priser höga enligt ditt tycke så kanske man ska fundera lite på vad rimliga priser är. Faktorer som kan påverka priset är hur man köper bilden samt hur känd och eller uppbokad bildskaparen är.[br][br]Enligt lagen så äger upphovsmannen rätt till sina verk. Bortsett från om det rört sig om ett anställningsförhållande. [br][br]Om vi nu tittar på hur du kan köpa bilder.[br][br][b]Du kan köpa en redan producerad bild:[/b][br]Gentemot att erlägga en reproduktionsersättning eller även kallad engångspublikations kostnad. Den baseras normalt på upplaga och användningsområde. Upphovsmannen har rätt att veta om bilden ska återpubliceras igen eller användas i annan form samt vilken upplaga. [br][i]Ex ska du ha en bild till ett omslag så är den bilden ett högre kommersiellt värde än vad en bild som inlaga i en bok har. Tanken är ändå att omslaget är den första delen som ska visuellt sälja boken [/i] [br][br][b]Du beställer en nyproducerad bild för publikation:[/b][br]Här är det vanligt när du vill ha en bild som ska anpassas just till ditt syfte. Normalt är då att du får erlägga en kostnad för nedlagd produktionstid, material samt erlägga kostnad för engångspublikationen beräknat på upplaga och användningsområde. I vissa fall kan upphovsmannen kräva att du ska köpa rättigheter på bilden om det direkt rör sig om en sådan illustration som upphovsmannen inte åter igen kan använda för andra sammanhang .[br][i]Ex om bilden du beställt förutom att den ska innehålla en flyttbil och flyttgubbar så ska den enligt dina önskemål innehålla din verksamhets logotyp. Således blir bilden omöjlig att använda igen för andra sammanhang. Detta kommer då upphovsmannen i förväg informera dig om. [/i] [br][br][b]Du vill äga rätten till ett verk:[/b][br]Att köpa rättigheter kostar. Normalt kallas det för att köpa en exklusiv rätt eller överlåtelse. Den innefattar inte upphovsmannens rätt till sitt verk men ger dig som kund en exklusiv rätt till att använda en bild inom de ramar du och upphovsmannen bestämt. På dessa grunder beräknar upphovsmannen ut ett värde för bilden. Spontant skulle jag vilja säga att du räknar sådan kostnad med 3-10 ggr priset av engångspublikation men som sagt olika upphovsmän har olika prisbilder samt lite vad bilden egentligen kommer användas till. Liknande upplägg används för att köpa logotyper.[br][i]En exklusiv rätt kan vara ett värde för dig att köpa in i de fall där du ensam vill kunna nyttja bilden. Noramlt används detta inom många reklamillustrationer där bilden inte får förknippas med annans vara, tjänst eller verksamhet. [/i] [br][br][b]Du vill äga delad rätt till ersättning med illustratören:[/b][br]Då kan det vara bra att ni gör ett royaltyavtal som fördelar den ekonomiska kompensationen. Den kompensationen fördelas på % och baseras på bruttopris ut till kund.[br][i]Självklart bör det finnas en uppskattad inledande försäljning och lönsamhet innan man sätter en illustratör i arbete på detta. I vissa fall kan illustratören kräva kompensation för nedlagda timmar och material, då mot en sänkt %[/i][br][br]Det finns en del olika upphovsrättsorganisationer som tillvaratar upphovsmännens intressen och de har rekommenderade prissättningar för sina medlemmar. Dels officiella samt inofficiella priser. De officiella avser att höja priserna på marknaden. [br][br]Nu måste jag ta om hand om gästerna.[br][br]Hoppas detta ger några svar trots stress i skrivande stund. Återkom gärna med fler frågor.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br]
Må väl!
57
Tack så fruktansvärt mycket för svaren! På födelsedagskalaset dessutom! Svaret hjälper absolut på vägen. [br]Vad jag menade att jag inte hittade något till "rimliga priser" så menade jag i jämförelse med antalet bilder/illustrationer många böcker har. Det är svårt för mig att se hur det kan vara lönsamt att saluföra sådana böcker men jag saknar kanske en del av ekvationen. [br]Om någon har information om att köpa texter på uppdrag så hör gärna av er.[br][br]P.S. Snygga grejer Mojo! D.S.
1616
4
Lägger till några extra noter här.[br][br][quote author=Mojo link=topic=2916.msg12604#msg12604 date=1191345159][br]Rimliga priser beror sig på vilka priser du jämför med. Är alla priser höga enligt ditt tycke så kanske man ska fundera lite på vad rimliga priser är. Faktorer som kan påverka priset är hur man köper bilden samt hur känd och eller uppbokad bildskaparen är.[br][/quote][br][br]Ej heller att förglömma den tid som är nedlagd i respektive verk. Vissa verk kan ta flera månader att skapa andra kan göras på fem minuter.[br][br]Svartvita bilder tar i regel mindre tid att tillverka medans färgbilder tar längre tid. Varpå det kan vara stor prisskillnad där.[br][br]Andra faktorer som kan avgöra pris är:[br][list][br][li]Bildens innehåll och behov av research. Vilket kan vara tidskrävande och därmed kostsamt.[/li][br][li]Avancerad scanning eller fotografering av verk för bra färgåtergivning och hög upplösning.[br][/li][br][li]Digital bearbetning om bilden gjorts som ett planoriginal dvs på papper eller duk.[br][/li][br][/list][br][br]Man bör kontakta en illustratör på ett tidigt stadie för att få en korrekt budget till produktionen samt även en tidsram. Det är alltid dumt att sätta budgeten först och sedan tro sig kunna köpa in X antal bilder inom den ramen. Har man satt budgeten för snäv är risken då att man antingen måste skära ner på antalet bilder eller blanda massa bilder från olika mindre etablerade och ibland mindre utvecklade illustratörer. Det är inte upphovsmannens pris man ska försöka skära ner på utan faktiskt upphovsmannens skapelser som man ska tjäna pengar på genom att de ger er ett ökat stöd till försäljning eller visuell kommunikation. Att ha fåtalet illustratörer, helst en till en och samma produkt ger ett mer enhetligt och säljande intryck och produkt.[br][br]Här kan ni läsa mer om upphovsrättslagen:[br]http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R[br][br]För att få korrekta avtal bör du egentligen kontakta en jurist specialicerad på immaterialrätt och upphovsrätt. En sådan fanns tidigare här på forumet under namn Jesper Sellin på www.mindthemark.se [br]I vissa fall har de som redan är yrkesverksamma inom sina områden redan standardavtal de följer eller formulerar specifikt efter sina och kundens mål och önskningar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
1616
4
[quote author=daneri link=topic=2916.msg12609#msg12609 date=1191351436][br]P.S. Snygga grejer Mojo! D.S.[br][/quote][br][br]Skrattar. Denna fick jag efter mitt senaste inlägg nåväl mitt extra svar gav lite mer på fötterna.  8)[br][br]Tack för komplimangen! Hör gärna av dig med en förfrågan vad du är ute efter för bilder mängd, användningsområde, upplaga med mera samt vilken prisbild du hade tänkt dig. Kanske kan jag guida dig vidare eller ge dig en någorlunda riktlinje men det kan vi i så fall ta privat.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.