Varumärkets tillstånd

6
Hejsan,

Jag funderar på att starta ett webshop med bara märke smink så jag undrar om det är någon som vet om man behöver någon speciell tillstånd av Märkesföretaget, säg att jag vill sälja märke Lancome och Cover Girl måste jag då få tillstånd av Lancome företaget? Är det nån som vet nåt om det?? Hjälp
1616
4
Det beror sig på hur deras upplägg är för återförsäljare. Vissa bygger upp hur deras varumärke får användas och exponeras samt för att inte inkräkta på andra ÅF's territorium.[br]Enklast är att höra med företagen vad som gäller.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Det kan naturligtvis vara bra att koncentrera sig på så få saker som möjligt men tänk på framtiden så ha lite vidare vyer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
88
Du ska inte oroa dig för detta. Ett varumärke kan ju knappast säga att ett bolag som säljer deras produkter inte skulle få det eller inte skulle få använda varumärket. Det är fritt fram för alla att sälja produkter och tjänster och det finns ingen möjlighet för ett varumärke/bolag att säga att du inte skulle få det.[br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
6
Är du säker, oj vad jag blev glad, det var det bästa svaret jag kunde bara drömma om :)
1616
4
Du har rätt Jens, ett varumärke kan inte säga någonting om hur det får användas. Men innehavaren av varumärket äger rätt att tala om hur varumärket får brukas. Precis som upphovsmän bakom ett varumärke eller bild/ljud kan kräva hur deras upphovsrättsliga verk får brukas och i vilka sammanhang samt till vilka kostnader.[br]I vissa fall äger företagen friköpta rättigheter på produktfoton som specifikt ska användas i sammanhang så som publicering i broschyr, katalog, reklam och på webb. Då får andra foton inte tas på produkten utan man hänvisar till att den som ska nyttja produkten till försäljning ska nyttja dessa bilderna och inga andra. Då håller man verksamhetens bild utåt konsekvent och undviker att varumärket skadas. I vissa fall tar de ekonomisk kompensation för sådant material.[br][br]Därför skriver jag som innan att det bästa är att höra med företaget i fråga vad som gäller.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
6
Jag har fått grönt av Cover Girl, Bare Escentuls, Lancome och väntar svaret från MAC Cosmetics, Nars och Smashbox. Jag hoppas verkligen att det är fritt fram för jag har hittat grossiter.
1616
4
Grattis!  :bravo[br]Då har du kommit långt och erkänn det känns mycket bättre att ha ett ok från rätt håll :-) Kanske de även kan ge dig värdefulla inköpskanaler så småningom?[br]Bara en tanke i välmening.
Må väl!
6
Det här fick jag av Boobi Brown, det verakr inte som om det är fritt fram för alla märke eller har jag missförstått detta?[br][br][br]"Thank you for taking the time to contact us, and for your interest in Bobbi[br]Brown.[br] [br]In response to your inquiry, please be advised that our products are[br]distributed for sale only [br]at our authorised retail store accounts, the majority of which are located[br]in major department [br]stores.  While there are other select points of sale, such as duty-free[br]shopping locations, we [br]are not seeking to expand our distribution network at this time.[br] [br]Once again, thank you for your interest. [br] [br]Sincerely"[br]
1616
4
Tyvärr är detta precis det jag nämnde i:[br][br][quote]Det beror sig på hur deras upplägg är för återförsäljare. Vissa bygger upp hur deras varumärke får användas och exponeras samt för att inte inkräkta på andra ÅF's territorium.[/quote][br][br]Men de säger i och för sig att för tillfälelt är de inte intresserade av att utöka sitt distrubitionsnätverk. Det är i alla fall inte ett definitivt nej och du kanske kan nå dit genom att etablera dig mer och presentera din verksamhet till dem på ett tillfredställande sätt.[br]
Må väl!
88
Det är lite trams när varumärken/tillverkare skriver så, dom har ingen som helst möjlighet att bromsa/eller stoppa försäljning som egentligen gynnar deras varumärke. Mojo har helt rätt i att det är bra att fråga och dessutom måste du ha tillstånd om du använder deras bilder och texter etc. Men kom ihåg en sak! Låt oss säga att ett varumärke/bolag anser att du använder deras varumärke utan tillstånd så måste de kunna bevisa vilken skada de lidit, hur omöjligt är inte de ?[br][br]Jag har jobbat med varumärken många år och mitt personliga tips är att du "ska vara lite tuff" och inte alltid tro på vad "varumärken/bolag" talar om för dig.[br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
1616
4
Vill egentligen inte argumentera med dig här Jens, jag skriver nu mest för att jag tycker det är bra att du bidrar till en utvecklad syn på ämnet i tråden.  :bravo[br][br]Jag vill belysa att man har rätt att begära en intrångsundersökning. Detta för att se omfattningen på bruk och värde för att fastslå den ekonomiska skadan.[br][br]Det stora förlusterna sker oftast när man väljer att slåss mot stora företag som rent tekniskt ekonomiskt kan köra över en liten företagare så att den inte har råd att processa. [br][br]Stora företag vana vid varumärkesintrång är bla tobaksbolagen, Disney mfl. Jag vet en 'gästspelare' här på företagande.se som nyligen omskrevs i en artikel på frontsidan som slagits mot en av giganterna. Men då i en märkligt omvänd process.[br][br]Du har rätt det kan tyckas underligt att förhindra en utökad försäljning. Men samtidigt kan man tycka det är bra att man som företagare har koll på vilka ens företrädare är, hur många de är och att de håller sig inom ramarna för den satta prisbilden och profileringen. I alla fall blir resultatet lättare mätbart. Även vad gäller inkräktande på ÅF's territorium har betydelse för att främja en god stämning i de underliggande leden.[br][br]Ja man ska vara lite tuff![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
190
Man kan ju också fundera på om den ekonomiska vinsten av att ha ett visst märke i sortimentet försvarar de resurser man måste lägga på att tvista med tillverkaren om att få sälja varan (även om man har rätten på sin sida).[br][br]Sedan vet jag inte hur Liselott tänkt köpa in sina produkter - men köper man av tillverkaren eller tillverkarens grossister så borde det hela falla ut av sig självt att man får sälja produkterna vidare?
6
Jag är bara lite försiktig med det hela vill inte hamna i svåra situationer, jag fick veta av Shiseido att de tillåter inte att deras produkter ska säljas på nätet men www.beautyplanet.se ändå gör det så jag blir verkligen förvirrad, vad är rätt vad är fel. Det är kanske ingen som bryr sig om småföretagare.
1616
4
Jag tycker du gör rätt som kollar upp vad som gäller (värt en applåd) då har du rätt om fötterna. Sen är det klart att alla inte följer regelverken. Det är vanligt bland exempelvis småbutiker som storhandlar på willys och säljer i den egna lilla affären hemma runt hörnan. Om de gör rätt eler fel kan man tvista om. Jag som konsument bryr mig egentligen inte nämnvärt bortsett från att jag snabbt kan räkna ut att priset inte är billigare i dessa butikerna. Som konkurrerande försäljare har man troligen en annan syn.[br][br][br]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.