Hyra bostad av sitt egna företag

12
Hej!
Som jag förstår det så är det svårt och krångligt att hyra ut en del av sin bostad (villa) till sitt egna bolag, men om man vänder på det att mitt bolag äger villan och jag hyr av bolaget är inte det bättre?
//Henrik
589
1
Det bör innebära färre problem, ja. Du bör då tänka på att ha med i din bolagsordning att företaget ägnar sig åt uthyrning.[br][br]Jag antar att det är ett AB vi pratar om (eller möjligen ett HB eller KB), eftersom du ställer en sån här fråga. En enskild firma är ju ingen juridisk person, så där är det du som är ägaren till huset.
12
Jag och min sambo har ett HB nu, är det lättare att om man har ett AB?[br]räcker det att skriva in det hos bolagsverket? eller skall man starta en "underfirma" till mitt befintliga HB?[br]Är detta vanligt bland små företagare? vad finns det för nackdelar att hyra av sig själv?[br]//Henrik[br]
589
1
Ett HB kan mycket väl äga en fastighet. Ett HB är ju en egen juridisk person.[br][br]Att tänka på är att det tillkommer lite kostnader när huset säljs över till bolaget (lagfart och sånt). [br][br]Tror inte det är så vanligt, men det förekommer. Nackdelar? Tja, det blir ju bolaget som tar eventuell värdestegring, vilket innebär att för att få ut pengarna om du skulle sälja huset kommer antagligen vinsten att beskattas lite hårdare (beskattning i företaget och sedan beskattning av utdelning från företaget).[br][br]Var noga med att ha värderingsintyg (helst från två av varandra oberoende värderingsmän) och att ta ut en hyra som kan anses vara marknadsmässig. Detta för att slippa problem med Skatteverket.
190
Jorgen har plockat upp det mesta, vill bara tillägga två saker,[br][br]Dels, som Jorgen tagit upp, att hyran måste vara marknadsmässig - annars räknas det som lön eller förtäckt utdelning. Och om hyran är för hög blir det en himla massa pengar som skyfflas ut från ditt företag, skattas och sedan skyfflas tillbaks som hyra.[br][br]Dels så kan det ibland inte vara önskvärt att riskera sitt hus och hem om företaget går i backen - men det gör du ju i praktiken redan om du har ett HB.[br][br]Annars finns det en hel del fördelar, dels blir det lättare rent pappersmässigt, dels kan du dra av en massa saker som går till husets underhåll utan att begränsas av schablonavdraget.[br][br]Generellt kan man nog säga att ju större del av huset som företaget disponerar och ju mindre del du disponerar som bostad, ju mer fördelaktigt blir det att företaget äger huset.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.