Kontrakt med grafisk designer

57
Hej,

Jag ska arbeta ihop med en grafisk designer som ska ta fram designen för företagsprofilen + broschyrer mm. Någon som vet vad man bör ha för kontrakt så att det är klart och tydligt att det är jag som är ägare för de designjobb jag beställer? Behövs det?

Mojo, du borde väl känna till det här 🙂
205
1
Haha, schysst att be om hjälp angående en konkurrent.[br][br]Jag beställde bl.a. logotyp av Magnus (Mojo) och fick väldigt seriös dokumentation. Ha koll på vilka format du får logotypen i, att du får minst en version vektoriserad och med genomskinlig bakgrund (så du inte står med en logotyp med vit bakgrund som ska passas in på annan grafik med annat format). En logotyp är ju i princip obrukbar för någon annan än beställaren och risken för att grafikern ändrar sig när jobbet är klart är därför minimalt. [br][br]Jag och Magnus skrev ett överlåtelseavtal vilket garanterade mina rättigheter till logotypen, när jobbet var klart och jag var nöjd.
1616
4
Ja jag kan det men det är inte mig du beställt uppdrag av. ;-)[br][br]Design handlar i många fall om upphovsrätt. Till viss del ägs alltid all upphovsrätt av upphovsmannen om det inte rör sig om anställningsavtal.[br][br]Kolla noggrannt upp vilka delar du vill äga den [u]exklusiva rätten[/u] till och i vilken omfattning de får brukas, så som originalfiler, illustrationer mm samt att du äger rätt att göra ingrepp i verk i samförstånd med designern. Vanligtvis och skäligt bör designern få mer betalt för detta då du får större möjlighet att nyttja verken mer än vid ett visst tillfälle och i en viss omfattning samt kan göra vissa ändringar utan intrång i upphovsrätten.[br][br]Så mycket ni har klarlagt från början i avtal underlättar vid eventuella tvister vad som gäller. När avtalet är någorlunda konkret så kan det vara lättare att få en överblick vad det skäligt är som man ska betala för samt hur och när material ska levereras.[br][br]Jesper Sellin på www.mindthemark.se är väldigt bra på den biten. Tyvärr har han slutat vara aktiv i detta forumet men det går säkert att få tag i honom för ett korrekt avtal.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br]
Må väl!
1616
4
Tack N.N.  ;)
Må väl!
205
1
Tja, jag sa bara vad jag tyckte.[br]Är det Jesper Selin du använt dig av när du tog fram ditt överlåtelseavtal, Magnus?
1616
4
Nej, men han ka det och tar betalt för den tjänsten som sig bör.
Må väl!
1616
4
Tillägg: [br]En viktig detalj är att varje avtal som skrivs bör utformas separat utifrån vad som beställs. Det kan vara riskfyllt att ge för riktade råd i ett sådant sammanhang utan att ha full insyn i vad som ska göras och till vad det ska användas till.[br][br]daneri din designer bör ha ett sådant avtal som du kan utgå ifrån och tveka inte att ifrågasätta denna vad som verkligen gäller. Skrivs inga avtal vilket kan förekomma så ska d ta det med viss försiktighet. Då äge du nämligen inga rättigheter mer än vad som kan tolkas enligt specifikation på fakturan.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
57
Tack så jättemycket för alla svar! Nu har jag lite mer att gå på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.