Från fastanställd till underkonsult

17

Hej!

Jag har som mål att driva enskild firma som underkonsult inom det teknikområde jag arbetar idag. Har alla papper i ordning map F-skatt osv.

Jag för diskussioner med min nuvarande arbetsgivare att avsluta min befintliga anställning och fakturera istället. Har andra affärsområden i mindre skala som kommer ge mig andra kunder och således inte bara jobba mot min befintliga arbetsgivare.

Finns det några skattetekniska/juridiska fallgropar för mig eller min arbetsgivare pga övergången eller måste jag gå via helt annan firma?

Tack på förhand!

mvh Gustav
640
5
Hej! [br][br]Har du andra uppdrag än din nuvarande arbetsgivare ska det inte vara några problem alls. [br][br]MVH[br][br]R
193
Fallgropen består i så fall att det ÄR annorlunda att jobba som underkonsult jämfört med att vara anställd.[br][br]Jag har skrivit en artikel om detta ämne som jag tror kan vara intressant för dig att läsa på [url]https://www.foretagande.se/uppdragsavtal-praktiska-tips-for-dig-som-konsult-och-egen-foretagare[/url] Har du fler frågor, så är du välkommen att messa mig här på forumet.
2360
37
Du kanske blir friare och kan arbeta på andra tider, du kan även dra in andra verksamheter som du finner behagligt. Men det gäller att ha disciplin och lite framförhållning samt lite sparat kapital om det skulle gå dåligt en period.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.