Timanställa en kompis, avtal?

54
Behöver ta hjälp av en kompis i ett projekt. Han är anställd på en reklambyrå, men ska hjälpa mig på kvällstid. Det är fråga om ett engångstillfälle, om ca: 15-30 timmar, där jag vill betala honom per arbetad timma. Han har ej f-skatt.

Måste jag skriva ett anställiningsavtal då?. I sånna fall hur funkar det och kan man basera lönen på arbetade timmar, istället för %?

Själv är jag f-skattare.
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
1324
2
Du får projektanställa honom. Sedan betalar du en viss timpenning som ni kommit överens om. Och så måste du regga dig som arbetsgivare och skicka in månadsrapport +  betala arbetsgivaravg.  Och dra a-skatt på hans lön och betala. [br][br]Ett alternativ är att du "hyr en arbetsgivare".  ex. www.frilansfinans.se , www.bolagskraft.se . Det blir förvisso lite kostnader från dom men då slipper du jobbet. [br]Har själv anlitat Frilansfinans någon gång. Det roliga är att den som gör arbetet får betalt efter en vecka men jag har 30 dagar på min faktura. [br][br]Hans
1616
4
Se upp bara så att det jobb du vill att din vän utför inte kan anses vara konkurrerande med den anställning han har.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
54
Nej det är det inte... Han ska hjälpa mig med 3D, vilket han gör på fritiden.[br][br]Men att timanställning är alltså knepigt att få till, även om det är ett litet tillfälligt projekt?
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
190
[quote author=Turbo123 link=topic=3664.msg17027#msg17027 date=1206011174][br]Nej det är det inte... Han ska hjälpa mig med 3D, vilket han gör på fritiden.[br][br]Men att timanställning är alltså knepigt att få till, även om det är ett litet tillfälligt projekt?[br][/quote][br][br]Nejdå. Kompisen får en visstidsanställning (till exempel en månad) och han får en timbaserad lön (dvs efter hur många timmar han arbetat).[br][br]Lika viktigt, eller kanske till och med viktigare, som vid en vanlig anställning är att ni skriver ett avtal där det står klart vilka villkor som gäller. Så slipper ni konflikter efteråt.
54
Men det var något som sa att jag skulle registrera mig som arbetsgivare. Hur funkar det?
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
190
Jo, om man inte använder företag som de hforman ger som exempel. Registering som arbetsgivare görs hos Skatteverket - http://www.skatteverket.se/[br][br]Men det är inte särskilt komplicerat, något av det.
1324
2
Det kanske inte är så svårt att registrera sig. Men det innebär ju en del förpliktelser också. [br][br]1. Man måste varje månad rapportera  hur mycket man betalt i lön. [br]2. Man måste på denna rapport dessutom rapportera hur mycket man tagit i a-skatt.[br]3. Man måste dessutom rapportera arbetsgivaravg. [br][br]Förvisso inget jättejobb. Men det tar ju tid. Och skall vara riktigt. [br]Dessutom skall löneutbetalningen bokföras på rätt sätt. [br][br]Sedan skall man skicka in dragen a-skatt och arbetsgivaravg till skattemyndigheten och bokföra på rätt sätt. [br][br]Det tråkiga är sedan att så länge man är regad som arbetsgivare måste det rapporteras varje månad. Även om man rapporterar 0. [br][br]Så när jobbet är gjort så blir det att avregistrera. [br][br]Sedan kommer nästa år. Då skall man skicka en lönesammaställning till skatteverket med kopia till den som jobbat. [br][br]Ok för den som kan dessa saker och har personal som är van tar det kanske inte så lång tid. Kanske en timma per år. [br][br]Jag tror dock att en som inte vet något lär få lägga ganska många timmar på det hela. (Hittat blanketter, leta bokföringsexempel, fråga på forumet osv)[br][br]Hans[br][br]
720
Man kan vara registrera som arbetsgivare med enstaka löneutbetalningar. Då slipper man detta med att nolla deklarationer utan skickar bara in deklaration för de månader man haft löner.[br]Rent praktiskt får man en skatteeklaration är redovisningsmånad är satt till 08- -. När man betalt ut löner skickar man in den och fyller i datum själv och därefter skickar skatteverket ut en ny deklaration man har liggane tills det är dags nästa gång.
2066
2
Nice, de är ju riktigt smarta ibland :) Visste inte att det gick.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.