Namn på verksamhet i enskild firma?

1
Hej!
Har tidigare drivit KB och då finns ju som bekant ett bestämt namn som ska finnas med på fakturor etc.

Hur är det med enskild firma? Där är det ju jag som fysisk person som bedriver verksamheten. Kan jag skriva vilket verksamhetsnamn som helst på fakturorna? Det verkar inte som att man behöver registrera något företagsnamn hos skatteverket och för enskild firma är registreringen hos bolgasverket frivillig.

/Oskar
2066
2
Du kan skriva vad du vill, så länge det inte är ett skyddat eller förväxlingsbart med någon annans firma, eller skyddat som varumärke. Det finns säkert en del formregler, som att namnet inte får innehålla AB/Aktiebolag/HB/KB osv som jag inte kan utantill. Vet inte om du dessutom måste ange ditt namn när namnet inte är registrerat eller inte.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Som tanke... Att också registrera det namnet hos pg o bg då kunden ser vem han betalar till när han lägger in betalningen. Och i det fallet bör du registrera namnet för att du kan få problem att "över disk" sköta dina konton om du ej finns registrerad under rätt namn. Har själv provat och det krånglade till allt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.