Regler angående om tävlingar

2
Jag har på sistonde funderat på att starta en webbplats där jag varje månad utannonserar om tävlingar. För att delta i tävlingen och vinna priser måste man skicka ett SMS som kostar ca 10 kr med svarne på frågorna samt en motivering, kort slogan eller likande. Intäkterna är tänkt att komma dels från SMS:en men också från reklam på sidan. Problemet just nu är att jag har inte full koll vad det gäller regler för att anordna tävlingar.

Får man ta betalt för att vara med i en tävling?
Vad är det för skatter och likande man måste betala?
Får man driva in vinst på att anordna tävlingar?
När är det på gräns till lotteri?
Är man skyldig att publicera vem som har vunnit vinsten (tänker på integriteten), och i så fall vad är det för regler som gäller då?
758
1
Här får du en del av svaren på dina funderingar:[br]http://www.lotteriinsp.se/sv/Skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling/[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2
Jo, det har jag gjort men det är så konstigt upplagt. Det är svårt att få fram den information som rör just om vad det är för regler som gäller för tävlingar. PM:et handlar om lotterier med inslag regler som rör tävlingar. Ska det vara så svårt att göra ett PM där det bara stogd information om vad det gäller för regler för tävlingar respektive lotterier?
758
1
Staten och folkrörelsen är dom enda som få bedriva spel i Sverige.[br]Gör man om spelet till en tävling istället, så är det enligt ditt upplägg[br]att betrakta som ett spel.[br]Hittar du däremot ett sätt att kringå lotterilagen, så gäller andemeningen i lagen istället.[br]DVS att Staten och folkrörelsen är dom enda som få bedriva spel i Sverige.[br]Ungefär så
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
43
De där "Ring-in"-tvprogrammen som var populära förrut hade ju liknande koncept som du nämner. Där skulle man svara på frågorna via sms och varje sms kostade 10kr.[br][br]Så din idé borde ju vara OK, men hör ändå med lotteriinspektionen, så har du det på papper iaf.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.