Allmänna leveransbestämmelser

1
Hej!

Är ny på detta forum, så detta blir mitt första inlägg. Har dock varit inne här mycket och läst.

Är ni medvetna om att sökfunktionen på forumet inte fungerar speciellt bra? Vad man än söker på så får man upp 34 sidor med svar och i stort sett alla inlägg.

Men det var inte det jag ville fråga om.

Jag håller på och undersöker möjligheterna att starta upp min egen IT-konsultverksamhet, som enskild firma.

Håller nu på att kartlägga mina kostnader och har kommit till försäkringen. Har fått en offert på en grundförsäkring med ansvarsförsäkring på 10 miljoner.

Men utöver detta behöver jag ju en datakonsultförsäkring som försäkrar mig i händelse av att jag orsakar en ekonomisk skada för det företag som jag utför ett uppdrag åt.

Fick då en motfråga från försäkringsbolaget. Avser jag att använda Allmänna leveransbestämmelser eller branschavtal?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det, för jag har inte ens tänkt på detta. Är det någon som kan upplysa mig om vad detta är, och gärna någon länk till en sida där jag kan läsa mer om det.

Antar att det är ett slags avtal som reglerar våra respektive rättigheter/skyldigheter när vi ingår ett samarbete.

Vart kan man hitta en sådan leveransbestämmelse?
2066
2
[quote author=mattdahl link=topic=4361.msg20663#msg20663 date=1222975024][br]Hej![br][br]Är ny på detta forum, så detta blir mitt första inlägg. Har dock varit inne här mycket och läst.[br][/quote][br][br]Välkommen![br][br][quote author=mattdahl][br]Är ni medvetna om att sökfunktionen på forumet inte fungerar speciellt bra? Vad man än söker på så får man upp 34 sidor med svar och i stort sett alla inlägg.[br][/quote][br][br]Ja, tyvärr. Så vitt jag vet ligger det kvar i åtgärdslistan.[br][br][quote author=mattdahl][br]Men utöver detta behöver jag ju en datakonsultförsäkring som försäkrar mig i händelse av att jag orsakar en ekonomisk skada för det företag som jag utför ett uppdrag åt.[br][br]Fick då en motfråga från försäkringsbolaget. Avser jag att använda Allmänna leveransbestämmelser eller branschavtal?[br][br]Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det, för jag har inte ens tänkt på detta. Är det någon som kan upplysa mig om vad detta är, och gärna någon länk till en sida där jag kan läsa mer om det.[br][br]Antar att det är ett slags avtal som reglerar våra respektive rättigheter/skyldigheter när vi ingår ett samarbete.[br][br]Vart kan man hitta en sådan leveransbestämmelse?[br][/quote][br][br]Vet inte vad de avser. Konsumentverket tillsammans med olika branschorganisationer har tagit fram ett stort antal allmänna leveransvillkor för olika branscher och ändamål.[br][br]Mitt tips, ring försäkringsbolaget igen och utnyttja deras kompetens, fråga vad de menar och vad de skulle rekommendera och varför.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Hej![br][br]Det är it-företagens standardavtal som brukar användas. Avtal 90 version 2004 för hård och mjukvaruleveranser. Sen finns det standardavtal för drift, underhåll, tjänster m.m.[br]Läs mer på http://www.itotelekomforetagen.se/website1/1.0.1.0/46/1/[br][br]Vet inte vad det är för inriktning du skall ha på verksamheten men om du har möjlighet så starta som AB istället. Jag inbillar mig att man ses som seriösare hos leverantörer och kunder.[br]Lycka till[br]//Blomqvist
68
Hejsan och välkommen till forumet.[br][br][quote]Är ni medvetna om att sökfunktionen på forumet inte fungerar speciellt bra?[/quote][br][br]Vi är medvetna om det och jobbar på en lösning. Om någon vecka ska det vara klart.[br][br]Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.