Enskild Firma kontra Aktiebolag.

10
Jag har en fråga, kan verka dum förvisso men, hursomhelst:

Stämmer det att efter varje månad i en enskild firma måste du beskatta vinsten? Dvs. efter utbetalda löner och andra utgifter, låt oss säga att 10.000 finns kvar? Måste jag vinstbeskatta det då?

Medans jag i ett aktiebolag kan låta pengarna vara? Snackade med min rådgivare och han sa att inte nog med att jag var tvungen att vinstbeskatta pengarna i en enskild firma, jag var tvungen att beskatta dem återigen nästa månad? Så alltså 10.000 (skatta efter månaden, sen skatta igen & igen varje månad) Tillslut finns det alltså inga pengar kvar, alls?) Kontra ett aktiebolag där jag bara kan låta pengarna ligga kvar? Låter ju fruktansvärt skumt.
1165
Nej, det är inte alls så som du beskriver det. Oavsett bolagsform beskattas man årsvis. I ett AB kan man välja bokföringsår som inte överensstämmer med kalenderår.[br][br]Din rådgivare tycker jag att du skall överge som rådgivare,
10
Tack så jättemycket för ditt svar, skillnaden är väl egentligen då att i ett aktiebolag kan du plocka ut pengar genom aktieutdelning? Medans i en enskild-firma så kan du inte? Utan du får beskatta det och betala avgifter som det vore lön?[br][br]Jag kan alltså spara pengarna på kontot utan att känna att jag måste spendera/plocka ut dem månads-mässigt?[br][br]Jag kan verka dum men, är ung (20) och ny företagare och har plockat på mig den hjälpen jag kunnat på vägen. Tack.
1324
2
Vad din uppgiftslämnare menade var nog följande.[br][br]I ett AB beskattar du den lön du tagit ut varje månad. Och har du vid bokslut inte tagit ut allt i lön så betalar du vinstskatt . [br][br]I en enskild firma gör man en uppskattning av årets vinst. Detta renderar sedan i en preliminär f-skatt som skall betalas månadsvis (feb-jan) under året.  Deklarationen/bokslut justerar sedan skatten till sin riktiga nivå (återbäring/efterskatt)[br]Förvisso kan man justera sin uppskattning när man vill/hur ofta man vill under året. [br][br]Hans
2360
37
Det är inget som hindrar att du anger 0:- första året  eller tom underskott, man kan få frågor vad man levt av utav SKV.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.