Snabba men tydliga avtal via mail

60
1
Idag blev jag kontaktad av en f.d. "arbetsgivare" som behöver min hjälp med ett system jag byggde åt honom i våras. Han erbjöd mig att frilansa åt honom i korta uppdrag. Problemet är att jag inte litar på honom för fem öre i och med att han blåste mig på rätt mycket pengar senast jag hade med honom att göra, och jag vet av erfarenhet att han inte drar sig för att ljuga rakt ut för att få som han vill i affärssammanhang.

Nu är grejen att jag skulle kunna tänka mig att bortse från gamla synder och göra små uppdrag åt honom, förutsatt att han sköter sig. Hur kan jag se till att han gör det?
Ett minimikrav jag tänker ställa är förskottsbetalning. Men då finns fortfarande risken att han hävdar att jag ska göra saker som inte är avtalade, om jag råkar lämna nånting i avtalet öppet för tolkning.

Så, nu till saken: I och med att det kommer att röra sig om korta och snabba uppdrag känns det för omständigt att skriva utförliga avtal och skicka med post fram och tillbaka. Så det jag är ute efter är tips på smidiga rutiner man kan ha för att minimera risken för "kreativa tolkningar" av avtal, utan att göra avkall på snabbhet.

Dessutom: Om vi har ett avtal via mail, hur gångbart är det i en eventuell rättsprocess? Även om han inte har något fog för eventuella påhittade krav så vill jag gärna ha ett juridiskt stabilt avtal att luta mig mot.

Till sist: Är det överhuvudtaget värt att arbeta med honom igen när jag inte litar på honom? I och med att jag har ett heltidsjobb behöver jag inte de här uppdragen, men det är ju alltid trevligt med lite extra pengar. Dessutom behöver han mig, vilket ger mig överläge nog att göra det helt på mina villkor.

Tips, tankar eller funderingar?
1165
[quote author=Vassius link=topic=6456.msg30716#msg30716 date=1264109997][br]Till sist: Är det överhuvudtaget värt att arbeta med honom igen när jag inte litar på honom? I och med att jag har ett heltidsjobb behöver jag inte de här uppdragen, men det är ju alltid trevligt med lite extra pengar. Dessutom behöver han mig, vilket ger mig överläge nog att göra det helt på mina villkor. [br][br]Tips, tankar eller funderingar? [br][/quote][br][br]Nu vet jag inte hur omfattande jobbet är, men det låter på dig som processen att skriva ett avtal kommer ta dig längre tid än jobbet, eftersom du inte litar på honom. Har det redan skitit sig en gång i ert samarbete, så finns det ingen anledning att fortsätta om inget i grunden förändrats. [br][br]Avtal är inte värda särskilt mycket om man inte är beredd att ta dem till tinget, med de kostnader i pengar och tid som det innebär. Tvistemål av det här slaget är inte alls prioriterade i rättsystemet, så inleder man en process i år får man kanske en dom 2015 eller 2016 om bägge är på humör att strida. Man brukar för all del kunna skriva in en klausul om skiljedomsförfarande, de tar som regel inte mer än något år, men kostar då från 200.000kr och uppåt.
60
1
[quote author=swetrot link=topic=6456.msg30725#msg30725 date=1264144044][br]Nu vet jag inte hur omfattande jobbet är, men det låter på dig som processen att skriva ett avtal kommer ta dig längre tid än jobbet, eftersom du inte litar på honom. Har det redan skitit sig en gång i ert samarbete, så finns det ingen anledning att fortsätta om inget i grunden förändrats. [br][br]Avtal är inte värda särskilt mycket om man inte är beredd att ta dem till tinget, med de kostnader i pengar och tid som det innebär. Tvistemål av det här slaget är inte alls prioriterade i rättsystemet, så inleder man en process i år får man kanske en dom 2015 eller 2016 om bägge är på humör att strida. Man brukar för all del kunna skriva in en klausul om skiljedomsförfarande, de tar som regel inte mer än något år, men kostar då från 200.000kr och uppåt.[br][/quote][br][br]Första uppdraget han vill att jag ska göra är verksamhetskritiskt. Väldigt viktigt för honom, men inte så mycket jobb för mig. Max två dagars jobb med det tekniska, förutsatt att allt administrativt är klart innan. Övriga uppdrag kommer förmodligen vara av samma eller mindre omfattning.[br][br]Eftersom jag kommer att kräva förskottsbetalning innan jag ens börjar jobba så blir det inte aktuellt för mig att dra nånting inför rätta. Men jag vill vara väl förberedd om han skulle få för sig några dumheter och kräva jobb av mig som han tycker att han har betalat för, men som inte står tydligt avtalat.
15
Mitt råd är att avhålla sig från affärsförbindelsen om du inte nödvändigtvis behöver inkomsten.[br]Ägna din kreativa tid åt att hitta andra uppdragsgivare som har en bättre moral.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.