Kan man avtala bort ansvar vad gäller leverans?

SR
Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på:



Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad.



Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor).



Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev.



Finns andra lösningar på problematiken?



Tacksam för svar,



/SR
Anonymous
[quote="SR"]Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på: [br] [br]Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad. [br] [br]Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor). [br] [br]Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev. [br] [br]Finns andra lösningar på problematiken? [br] [br]Tacksam för svar, [br] [br]/SR[/quote] [br] [br]Påtala detta för posten... [br] [br]Kan du se utsatta områden? Via vissa kontor?... För statistik och ge posten något att jobba med..
Anonymous
[quote="Anonymous"][quote="SR"]Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på: [br] [br]Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad. [br] [br]Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor). [br] [br]Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev. [br] [br]Finns andra lösningar på problematiken? [br] [br]Tacksam för svar, [br] [br]/SR[/quote] [br] [br]Påtala detta för posten... [br] [br]Kan du se utsatta områden? Via vissa kontor?... För statistik och ge posten något att jobba med..[/quote] [br] [br]Jag reklamerar var enda förlorade brev, men tyvärr så gör inte posten något förutom tar emot reklamationen, vanliga brev identifieras ej, dvs posten tar ej ansvar för dessa om de kommer bort. Jag har förlorat två brev på mindre än en månad och det går inte att avgöra om de försvinner i postgång eller om kunden bara säger att varorna inte kommer fram. Värdet på breven är allt ifrån ett par hundra kronor och uppåt, så det kan bli dyrt om det skulle fortsätta, jag har ganska låga marginaler. Senaste brevet jag förlorade var kring 600 kronor. [br] [br]Mvh SR
83
Det är bara skicka som rek eller postförskott! Det är ju precis som du säger, att det kan bli dyrt i längden! [br] [br]Kostnaden för rek/pf lägger du på kunden, man kan inte som företagare vara snäll mot sina kunder å postens vägnar! Så länge posten misslyckas med att lägga ett brev i rätt låda, så får man tvingas betala för rek/pf, har dina kunder synpunkter på det så kan du hänvisa dem till posten! [br] [br]Risken finns ju iofs att kunden väljer att handla någon annanstans till ett lägre fraktpris.
SR
Hej igen, och tack för era svar, men frågan var ställd om det är juridiskt möjligt att avtala bort ansvar, dvs avtal mellan en kund och mig? Generellt sett vet jag att man inte kan säga som näringsidkare att man inte har ansvar för frakten, då konsumentköplagen reglerar detta. [br] [br]Alla svar om att göra reklamationer, skicka postförskott/rekommenderat mm har jag redan tagit ställning till, frågan är rent juridisk ställd. [br] [br]Om någon är insatt i detta vore jag tacksam för svar. [br] [br]Mvh SR
29
Hej, [br] [br]Du kan redan svaret så det finns ingen anledning att krångla till det. Du skriver att "jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad" ("avlämnad" är den terminologi som används i lagen) och det är precis så det ligger till. Konsumentköplagen är tvingande, vilket innebär att den inte går att avtala bort, även om din kund skulle gå med på det! [br] [br]Säljaren står risken för varan till dess att varan är avlämnad. Med "risken" avses bl a att varan kommer bort under frakten till köparen. Vad gäller begreppet "avlämnad" så kan förtydligas att det innebär fysiskt överlämnad till kunden. [br] [br]Mvh [br]Jesper
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
VARUMÄRKEN/DOMÄNNAMN/DESIGN
UPPHOVSRÄTT/MARKNADSRÄTT
www.mindthemark.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.