Anställd, föräldraledig och driva eget samtidigt?

4
Hej på Er!

Har lite funderingar om det går att jobba, vara föräldraledig och driva eget samtidigt?
Det är så, att jag var anställd 20/6-2011 och blev fast anställd med 100% tjänst sen 1/1-2012. Efter min äldsta dotter var född (25/9-2011) är jag föräldraledig varje måndag (80% jobbar 20% föräldraledig) och jag gick ner till 75% jobb och 25% föräldraledig sen ca en månad. Så tar jag måndagarna och slutar tidigare två dagar/vecka för att hämta min dotter från förskolan.
Eftersom enligt min arbetsschema är jag ledig varannan fredag jag
startade eget (förra året i oktober) och är konsult en dag per månad (ca 6 timmar varje tillfälle). Har pratat om med min arbetsgivare, han tillåter det och i min anställningsavtal står följande:
"Notera att arbete på andra veterinärkliniker måste godkännas av ledningen.
Efter överenskommelse med arbetsgivaren har den anställde rätt att etablera, och i begränsad omfattning vara verksam i, en egen veterinärverksamhet. Villkor för detta är emellertid att den egna verksamheten är belägen minst 40km från X Djurklinik och att den egna verksamheten inte på något sätt påverkar tjänstgöringen, eller möjligheten till tjänstgöring på X Djurklinik. Detta förutsätter även att tjänstgöringsgraden är 100% vid X Djurklinik."
X Djurklinik är min nuvarande jobb.

Nu vill jag utöka min aktivitet som eget företagare och ändra lite från att vara konsult till att starta egen klinik som ska vara 100km från min nuvarande jobb.

Tänkte fortsätta med exakt samma schema på jobbet (75%) vara föräldraledig 25% och efter det jobba i min företag (två kvällar efter kl 17, mina lediga fredagar och lördagar). Måndagar skulle min fru jobba (också veterinär)medan jag passar mina döttrar (yngsta född 21/2-2014).
Vad tror ni? Är det OK om min arbetsgivare går med på det? Är det OK med tanken på föräldralagen? Går det eller inte och varför?

Tack i förhand!
David

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.