Student och enskild firma - vilka regler gäller?

1
Hej på er!

Ber om ursäkt ifall tråden har hamnat fel, får gärna flytta på den i så fall.


Jag är i uppstartsfasen av min enskilda firma (app-utveckling mm), men har lite frågor jag undrar ifall ni har möjlighet att svara på.

Då jag är student har jag tillgång till rätt många förmånliga erbjudanden, bl.a. gratis utvecklingsverktyg från Microsoft, studentrabatter på datorer, mjukvaror etc. från flertal butiker. Som student med Microsofts utvecklingsverktyg får man, enligt dem själva, skapa och publicera appar på Windows Store gratis (ordinarie pris för "Individual" är ca 125 kr/år, för "Company" är priset 700 kr/år).
Väldigt snabbt förklarat, svarar gärna på frågor om det behövs!

Mina frågor är:
- Får jag använda mig av studentförmånerna i min enskilda firma? Eftersom "jag" är företaget, då det inte är en juridisk person, har det väl ingen större praktisk betydelse för ex.vis Microsoft?
- Räknas enskild firma till "Individual" eller "Company"? Som sagt, det är ju ett företag, men organisationsnumret är ju mitt personnummer?
- Är det okej för Skatteverket att göra så här, att använda studentrabatter till enskild firma?

Hoppas ni har möjlighet att besvara dessa frågor.

Mvh
1009
206
Enskild firma är ett företag. Oftast regleras i villkoren för olika licenser vad man får använda programmen till och det är inte säkert att man får använda studentlicens till verksamhet som är tänkt att generera pengar. Men allt det kan du läsa om i avtalen för respektive program Vissa program har istället begränsad funktionalitet på de billigare licenserna. Skatteverket bör inte ha några synpunkter på att använda studentlicenser och studentrabatter. Vad man ska tänka på är dock att om kvitto är utställd på annan än firman eller om inget namn finns så har man inte avdragsrätt för moms om totalsumman är 2000kr eller mer. (Om du inte registrerat namn hos Bolagsverket är firman samma som ditt eget namn.)
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.