Slåss mot byggnads

8
Jag har fått ett litet problem med Byggnads som jag inte vet hur man ska tackla.

Den 28 Juli skulle en av mina anställda återkommit ifrån semestern men kom aldrig tillbaka. Jag ringde och skickade sms till honom för att se vad som hade hänt men jag hörde ingenting.

Den 4 augusti får jag ett sms av killens mamma som berättar att den anställde inte mår så bra nu och att han ska till läkaren senare i veckan men han har lovat att kontakta mig.

Den 5 augusti får jag sedan ett sms ifrån den anställde där han skriver " Hej Petter, jag känner mig inte så bra, därför jag inte svarat osv. Hör av mig i morgon igen MVH"

Låt mig påpeka att när jag skickat sms till den anställde första dagen den 28e så fick jag leverans på att han läst det. Det är idag den 6 augusti och döm om min förvåning har jag inte hört något mer.

Nu till problemet, jag tog kontakt med Byggnads redan första veckan och dom försökte då nå den här killen utan framgång och dom sa då att jag skulle säga upp honom av personliga skäl med hänvisning till detta. Eftersom han hade verktyg som inte var tillbakalämnade så sa dom att dessa skulle polisanmälas.

Idag den 6 augusti ringde dom ifrån Byggnads och sa att uppsägningen var bestrid och att dom ville kalla till förhandling den 21 augusti. Då har killen varit hos läkaren idag och blivit sjukskriven två veckor för stress. Dom vill även att han ska ha sjuklön från och med den 28 juli trots att han till dagens datum inte ens ringt eller skickat ett sms om att han är sjuk!

Vart kan man vända sig, jag känner att bråka med byggnads är sådär kul
367
46
Det blir nog så att den du talade med på Byggnads och som rådde dig att säga upp den anställde kommer att blåneka till att ha givit dig det rådet –liksom rådet att polisanmäla. Du skall ändå försöka svara skriftligt att du med uppsägningen enbart har följt byggnads eget uttalade råd och att du därför avvisar deras bestridande. Den anställde är uppenbarligen medlem i Byggnads och utnyttjar sin rätt att bestrida. Jag drar slutsatsen av dina frågor att du inte själv är medlem i någon arbetsgivarorganisation. Tyvärr är din situation ett smärtsamt bevis på nödvändigheten av att själv vara organiserad. Det lär inte gå att få hjälp med Just detta ärende om du går med idag - men det skadar inte att fråga. Organisera dig under alla omständigheter nu. Går du med nu så får du åtminstone all information om det avtal som gäller mellan parterna och mängder av annan dokumentation. [u]Och kontaktpersonal som kan ge digtips. [/u] Kanske att arb.givarorganisationen åtminstone kan peka ut någon i ämnet kunnig och lämplig jurist som kan hjälpa dig att umgås med facket. För hjälp att hantera dem behöver du definitivt. Leta annars själv efter jurist eller advokat med arbetsrätt som specialitet. Begär referens. Det kommer att kosta. Men blir billigare än om du ger dig in i förhandlingar med facket på egen hand. Föga trösterikt svar det medges. Men jag önskar dig lycka till i alla fall. Ett råd kan jag emellertid ge dig- och det är att aldrig föra muntliga samtal med facket Alltid skriftligt är det som gäller. "allt på papper" Skulle ni talas vid - eller om du samtalat med anställda i arbetsrättsliga frågor, så skriv ner och bekräfta alltid skriftligt vad som avtalats. Helst samma dag.
Redaktuellt
8
Jag ska ta kontakt med en jurist så att man har det med sig vid mötet, vad jag förstod på byggnads så stod dom för att jag skulle skicka in en skriftlig uppsägning men efter att dom fick tag i honom använde sig av ett bestridande som dom hade rätt till inom ett visst antal dagar. Frågan är om det är en generell lag eller om det är om man är ansluten till deras kollektivavtal för det är vi inte. Jag ska ta tag i detta direkt med att ansluta sig till en arbetsgivareorganisation, någon speciell ni rekommenderar ?
1468
246
Hur sa du upp honom? Det finns ju formkrav på uppsägning som man måste följa för att den ska vara ok. Dom hittar du i §8-10 LAS. Så det finns en hel del frågetecken kring alltihop tyvärr, och det får det inte finnas om man vill ge sig i strid med Byggnads... Så jag gissar nog, att det blir billigast för dig att bita i det sura och betala sjuklön och upphäva uppsägningen. Annars är ju risken att du åker på skadestånd. Men det är utifrån den info vi fått hittills. 8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig. I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej. Har arbetstagaren företrädesrätt och krävs det anmälan för att företrädesrätten skall kunna göras gällande, skall det också anges. 9 § Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det. 10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen. Om arbetstagaren inte kan anträffas och ett uppsägningsbesked har sänts i brev enligt första stycket, anses uppsägning ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för befordran. Har arbetstagaren semester, anses uppsägning ha skett tidigast dagen efter den då semestern upphörde. Hela lagen hittar du här: https://lagen.nu/1982:80
367
46
I det här läget är Ingvar´s råd att ta tillbaka uppsägningen det allra bästa du kan göra. Det är bättre att ta ett steg tillbaka. Undvika en konflikt med facket -där du är chanslös på egen hand- och sedan i nytt skede återkomma med en organisation bakom ryggen. Så slipper du själv hantera kontakterna med facket. Sveriges Byggindustrier heter arbetsgivarorganisationen som du lämpligast kan söka medlemskap i. Det är inga blodiga kostnader att vara med. Avgifter o. annat står I proportion till lönesummor m.m. Lycka till!
Redaktuellt
2360
37
Ibland undrar man om man har personer som medvetet infiltrerar marknader för att sätta svensk ekonomi i gungning som skv gör och eller om det bara är för egen vinnings skull. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.