Skicka brev till företag?

2
Är det lagligt att skicka erbjudanden om en tjänst man säljer direkt till företagets VD? Om jag t.ex hittar företag på eniro, kollar upp VDn och sedan skickar ett brev till företaget (attn: VD), är det lagligt? Det är alltså inte någon som tidigare varit kund.
338
25
Man får skicka e-post och brev till företag utan att de är kund tidigare eller har bett om det. Så jag kan inte se att det skulle vara olagligt att lägga till attn VD. Du postar väl ändå till företagets adress så varför inte tänker jag?
2
Tack för ditt svar! Jo jag tänker likadant. Jag har sökt hur mycket som helst angående detta men inte hittat något så jag antar att det borde gå!
640
5
Hej! Jag har för mig att du INTE får skicka till ef utan bara AB. Slå datainspektionen en signal så kan dom säkert svara. Posta gärna svaret här så vi alla vet ;) MVH R
822
48
Tänker du på brev eller nyhetsbrev via e-post Robaino? Marknadsföringslagen säger att man [b]inte får skicka e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor om den inte är beställd[/b]. Alltså utan att ha fått direkt tillåtelse. Oanmälda utskick får göras till aktiebolag, stiftelser och juridiska personer. Vad lagen säger post vet jag inte men jag vet det kommer post till personer med EF efter utdrag från företagsregister/exempelvis när man startat upp din firma - så post är nog ok i alla lägen.
640
5
Hej! Jag tänkte nog på e-post ja :P Märkligt nog får jag massor av brev till mitt AB men inte till min EF. Kanske är slumpen eller att det inte generellt lönar sig med direktreklam till enskilda firmor. MVH R

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.