Ang likvidation av företag

6
Jag har ett företag med mitt ex, han vägrar kommunicera med mig. Vi är två bolagsmän och han är firmatecknare, jag har kontaktat tingsrätt för att få en likvidator för att få hjälp.
Han vägrar ta emot min uppsägning och håller sig undan när tingsrätten försöker nå honom, summan av detta är att han fortsätter driva företaget OCH köpa saker på kredit, vilket jag står ansvarig för.

Frågorna är, vad gör jag tills jag är ute ur bolaget?
1. Har jag rätt att få ut information om vilka företag han köper material ifrån.
2. Kan jag kontakta dessa och begära att de stoppar hans krediter tills vi har löst vårat företag.

Mvh S
1468
246
Är det alltså ett Handelsbolag?
6
Ja, det stämmer.
1468
246
I ett Handelsbolag är båda solidariskt ansvariga för alla skulder fram tills man avgår ur bolaget. Så det du direkt måste göra är att anmäla en egen avgång ur bolaget, till Bolagsverket. Det är blankett 972. Jag vet inte om det går att göra via Verksamt.se, eftersom jag för tillfället inte sitter i nåt HB och därför inte vet om dom kommer upp i ens lista. Du har ju ingen anställning i bolaget, så nån 'uppsägning' är inget som måste till. Sen vet inte jag vad/om ni skrivit nåt avtal sinsemellan när ni drog igång det. Men beslutet att hoppa av är ditt eget och det ska du göra snarast. Om han slutar betala räkningar, så kommer fordringarna att krävas av dig också, om dom uppkom medan du satt i bolaget.
6
Hej Tack. Jag är medveten om detta, tingsrätten försöker nå honom för att företaget skall likvideras, jag har gått via dem då jag ej kan få en lösning med honom. Går jag via Bolagsverket så blir jag helt lottlös om kag förstår rätt.
1009
206
Hej, På Bolagsverket står det: "Oenighet i företaget? Om verksamheten inte kan fortsätta på grund av tvister eller oenighet mellan bolagsmännen, kan en eller flera av bolagsmännen säga upp bolagsavtalet och begära att tingsrätten utser en likvidator." Om du inte redan pratat med Bolagsverket så är det ett tips. Har du en bra advokat så kanske de vet mer också. Men agera snabbt!
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Absolut, det är redan igång, men han håller sig undan stämningsmannen från tingsrätten. Så min fråga är om jag - under tiden som detta pågår har rätt till insyn i bolaget så att jag kan meddela våra leverantörer att han använder krediter under falskt flagg.
1468
246
Att hålla sig undan en stämningsman kan ju pågå i månader. Som jag tolkade texten Johan la ut så kan vem som helst av bolagsmännen begära en likvidator hos tingsrätten. Visst kan du säga till leverantörer att du inte tar nåt ekonomiskt ansvar för bolagets räkning. Frågan är om det skulle hålla rättsligt, och sen har du ju även möjligheten att det tecknas avtal med leverantörer som du inte känner till.
6
Verkar sitta i en rävsax alltså. Jobbigt.
1468
246
Finns inget värre än Handelsbolag, tyvärr. Men det är ju inte mycket till tröst. Gör en analys av vad du egentligen riskerar att förlora mest på. Stanna och ta riskerna, eller hoppa av direkt.
2
Tack för denna kompletterande information!!
1009
206
Hej Annkia, Hur har det gått? Det var ju någon månad sedan frågan kom upp.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Hej. Antar det var mig du frågade ang hur det gått? Tingsrätten fick tag i honom efter att en stämningsman skickats ut och han inte orkade stå bakom en gardin och gömma sig längre. Han har tills idag att inkomma med svar till tingsrätt. Sen skall beslut tas. Hans ovilja stöder dock min ansökans orsak :) Sen får vi se hur utgången blir.
1009
206
Ja, förlåt. Tänkte fel på person där. Skönt att det går frammåt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.