Avveckla för att slippa köpa ut?

3
Hejsan,

Jag och en kompanjon har ett företag tillsammans idag där jag äger 45% och han 55%. Vi har haft företaget i nästan tre år och allt rullar på som det ska. När v i startade företaget kom vi fram till att han skulle ha x antal procent mer i lön än mig . Men nu den senare tiden så har jag jobbat heltid och han knappt någonting utan kommit och gått lite som han vill men fortfarande plockar han ut betydligt mycket mer i lön än mig. Så vi kom fram till att vi ska avveckla företaget för jag ville inte jobba kvar och han vill inte driva det vidare.

MEN.... Jag får känslan utav att han tänker avveckla företaget för att sedan starta ett nytt likadant och arbeta med våra kunder där. Vi har bra rullning på företaget idag så att lägga ner det är egentligen idioti men vi ser ingen annan lösning. Men då han har kundkontakten och liknande så är det enkelt för honom att driva in våra nuvarande kunder där. ANLEDNINGEN till att han gör detta tror jag är för att slippa köpa ut mig ur bolaget.

Finns det något jag kan göra så han inte kan lura mig på detta sättet? Kan jag vägra avveckling eller vinner han då han äger mer i företaget än mig? Att skriva avtal att man inte får jobba med våra kunder inom en viss period efter avvecklingen kommer ju aldrig fungera då ingen skriver på ett sådant avtal.

Tacksam för all hjälp jag kan få här 🙂
1009
206
Hej, Tråkig sits. Normalt behövs bara enkel majoritet för att besluta om likvidation (om ni inte skrivit något annat i bolagsordningen). Och då kan du ju inte neka. Lätt att vara efterklok, men det här är anledningen till varför man ska ha aktieägaravtal. Nu kan det hända att det finns begränsningar i hur delägare kan få arbeta med bolagets kunder under likvidationen, men det är inte mitt område. Annars kan det vara en ide att fundera igenom ett erbjudande till din kompanjon. Eller vad är det du vill? Vill du driva vidare själv eller vill du bara att din kompanjon inte gör det? Om du vill driva vidare och köpa ut din kompanjon så måste ni ju även avtala om att han inte får arbeta med befintliga kunder, verksamhet eller liknande.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.