Uppsägningstid avtal vårdcentral

8
Hej John! Är detta fortfarande aktivt? :) Har en fråga! Jag har nyss startat ett AB. Jag skrev under ett avtal á 3 månader som medicinkonsult på en vårdcentral för några månader sedan. Jag skrev under detta i april, det var planerad att jag skulle börja arbeta i september. I avtalet stod ingenting om uppsägningstid. I maj uppstod hinder för detta arbete och jag försökte då säga upp det. Arbetsgivaren hävdar då att jag är juridiskt bunden att fullfölja uppdraget, trots att detta då ligger nästan 6 månader framåt i tiden. Kan de hävda detta trots att det inte framgår något om uppsägningstid i avtalet? Med vänlig hälsning, Joachim
32
5
Hej Joachim! Enligt avtalslagen skall avtal hållas. Enligt den lagen kan ett avtal brytas enbart på de grunder som anges i dess 3:e kapitel. Det kan handla om att anställningens innehåll är något annat än vad som har föregivits, dvs. svek. Anställningar regleras emellertid specifikt i lag om anställningsskydd. Enligt dess 4:e paragraf kan både en arbetsgivare och en arbetstagare säga upp ett ingånget anställningsavtal. Uppsägningstiden anges i 11:e paragrafen. I ditt fall handlar det om 1 månad. Det finns inga särregler i anställningsskyddslagen om vad som gäller i situationer då man ännu inte har påbörjat sitt arbete. Eftersom du ska börja arbeta i september enligt detta avtal kan du därför säga upp avtalet på dagens datum, 21 juni. Du frånträds därför anställningsavtalet enligt lag den 21:e juli. För att din arbetsgivare ska känna sig övertygad och du ska slippa vidare problem med dem kan du även se att denna frågan har blivit besvarad ett antal gånger på lawline.se med samma slutsats som jag här nu anger för Dig. Ha en trevlig sommar! Med vänliga hälsningar John Knutsson, jurist
John Knutsson, jur. kand. - jklaw
8
Hej! Tack så mycket för svar! Det du nämner gäller alltså även för mig i egenskap av mitt aktiebolag? Det är ju egentligen inte någon "anställning" i den bemärkelsen, utan snarare mitt aktiebolag som skulle ha hyrts in som konsultfirma. Tack!
1009
206
Hej, Som jag förstår det handlar det om ett avtal mellan två bolag. Normalt är man då ännu starkare bunden till sitt avtal. För anställda (eller många andra områden då man agerar som privatperson finns vissa lättnader eller tvingande lagar till förmån för privatpersonen). Men grunden är att avtal ska hållas. Har man inte med något om uppsägning eller liknande i avtalet så finns det egentligen ingen möjlighet att komma undan. Gäller för båda sidor. Sedan kan man ju börja fundera på vad som händer om man då trots allt inte utför det som avtalats, då man kan bli skadeståndsskyldig mm. Vidare kan man fundera på vad som händer i praktiken då. Det blir ditt AB som skulle få stå konsekvenserna, och det bör ju som mest bli en fråga om att AB går i konkurs. Lite förenklat kanske... men principen är där.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.