Starta förtag som 14 åring

1
Vet inte om det passar in här men, det verkade som bästa stället!

Iallafall jag är 14 år och skulle vilja starta företag. har två idér den ena lite bättre än den andra. Förrut så läste jag och en kompis på nätet att det gick att starta företag som 14-åring så jag och en kompis började kolla mer om företag vi kollade på företagsformer namn vi började tillochmed göra en affärsplan men, nu mejlade jag skatteverket och dem sa "nej ingen under 16 får starta företag" iprincip. Jag hadde värkligen satsat och lärt mig grunderna i företags ekonomi och lite mer än grunderna i marknadsföring, så känns lite tråkigt att nu inte kuna skapa företag!

Då till min fråga: Finns det något sätt att komma runt det?? Funkar det att mamma eller pappa skapar företag och sen att jag tar över detnär jag blir 16/18??

Tacksam för svar// Anton
1009
206
Hej, Ja, visst kan en förälder starta företaget för dig och stå som ägare/innehavare tillsvidare. Man får ju vara försiktig så att man inte skapar några problem bara. Alla bör ju vara insatta i vad som sker. Sedan kan det finnas regler om att man måste ha en viss ålder för att utföra vissa jobb ev. Det kan ju också vara märkligt om du ska ha kundmöten. Men ska man tex sälja saker via nätet så bör det väl gå ordna rätt bra.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2360
37
Det är bra att vara driftig, men du kanske skulle läsa lite ekonomi och lagar innan start. Vet du att du kan ha det som hobby också och blir det stort så går man över till enskild firma. Då kan man använda den förmodade förlust som uppstår i start, för du vet väl att man får dra av en hel del kostnader innan vinst räknas, kan användas mot senare vinst.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.